En potentiel dødelig udvikling breder sig i lastbil-branchen.
Det handler om, at man i Kristelig Fagbevægelse ser et stigende antal sager, hvor vognmænd forsøger at fraskrive sig deres ansvar for, at chauffører overholder kørehviletidsbestemmelserne.
Det sker ved, at man kræver, at chaufførerne skal skrive under på, at de ikke bare betaler deres egen, men også betaler vognmandens bøde, hvis der sker brud på kørehviletidsbestemmelserne, når de er på tur.
”Det er problematisk. Nu har jeg set tre sager inden for en uge – to omhandler kørehviletid. Det er en tendens, der er i gang,” siger advokat i KRIFA, Søren Grinderslev.
”Jeg kunne forestille mig, at der var noget der går fra mund til mund i branchen – at hvis man bare gør sådan og sådan, så kommer det ikke til at koste noget,” siger Søren Grinderslev.
Tusindlapper og trafiksikkerhed
Han peger først og fremmest peger på, at KRIFAS medlemmer risikerer at betale bøder i 100.000 kroners klassen, hvis de accepterer vognmændenes betingelser.
Men det er ikke bare et spørgsmål om penge. Anders Rosbo, direktør i Rådet for Sikker Trafik, ser risiko for trafiksikkerheden.
”Hvis det bliver udbredt, så er det klart, at det vil medføre en øget trafiksikkerhedsmæssig risiko, fordi det vil få flere til at bryde køre-hviletidsbestemmelserne,” siger Anders Rosbo, der understreger, at han ikke er bekendt med problemets omfang.
En branche i knæ
Finanskrisen har ramt transportbranchen hårdt. Antallet af konkurser er steget – det samme er antallet af sigtelser mod chauffører og vognmænd, viser tal fra 2011.
Der kan med andre ord være folk, der bryder kørehviletidsbestemmelserne, for at styre gennem en økonomisk krise.
Men trætte og udslidte chauffører øger risikoen for uheld – noget alt for mange uheld vidner om.
To dræbt af træt chauffør
I 2010 mistede to personer mistede livet i en tragisk ulykke ved Haderslev. Det skete, da en træt lastbilchauffør torpederede deres biler bagfra.
EU-forordningen om kørehviletidsbestemmelser siger tydeligt, at ansvaret for at reglerne overholdes hviler på både chauffør og vognmand.
Det sikrer blandt andet, at ingen at de to parter finder det alt for interessant, at tjene hurtige penge ved at køre ulovligt rundt på vejene.