Man skal jo kende ’fjenden’ – og derfor prøvede jeg alt inden for den ’nye økonomi’, som liberalisterne neutralt kalder den, da jeg for nylig var i London.
Jeg gik udelukkende efter, hvad der var billigst for mig og min familie – og resultatet var, selvfølgelig, at der var imponerende meget at spare for os fire, der var på ferie sammen:
Først flyet – udrejse onsdag aften, hjem lørdag aften:
Jeg søgte først på SAS, som lander i Heathrow, tættest på London. Det kostede 1.466 kroner per person. I alt 5.863. Så på Ryan Air, der lander i Stansted, noget længere fra London. Det kostede 558 kroner per person. I alt 2.232 kroner. Besparelse: 3.631 kroner.
Så overnatning – tre nætter i det centrale London:
Jeg søgte først på hoteller. Det bedste tilbud var Strand Hotel, hvor jeg skulle bruge to værelser. Samlet pris 11.357 kroner. Så prøvede jeg AirBnB. Fandt en lejlighed med tre værelser. Pris: 5.086 kroner. Besparelse: 6.277 kroner.
Endelig taxa – tur-retur mellem lufthavn og centrum:
Jeg kørte med en organiseret taxa, da jeg ankom. Det kostede 954 kroner. På vej tilbage tog jeg en Uber. Pris: 629 kroner. Hvis jeg havde kørt med Uber begge veje, ville min besparelse have været: 650 kroner.
Og så det samlede regnestykke:
Samlet pris ved en rejse, hvor jeg kun brugte traditionelle og organiserede udbydere: 19.128 kroner. Samlet pris, hvor jeg udelukkende brugte de nye, såkaldte disruption-udbydere: 7.968 kroner. Samlet besparelse: 11.160 kroner. Eller 2.900 kroner billigere per person.
Det koster altså næsten 2,5 gange så mange penge at vælge ’rigtigt’ – og her har vi naturligvis svaret på, hvorfor det er så enorm en udfordring, som fagbevægelsen og samfundet står over for. Der er så mange penge at spare, at der vitterligt skal meget rygrad til at holde fast.
Og mens jeg sad der i Uber’en, hos Ryan Air og i AirBnB-lejligheden, så fik jeg selvfølgelig dårlig samvittighed – for jeg ved jo alt om, at det, jeg måtte spare nu-og-her kan ende med at underminere selve det samfund, vi kender, hvor løn og ansættelsesforhold er ordentlige.
Den gevinst – faktisk ganske mange tusinde kroner – som jeg ’scorede’ på den korte bane, kunne jeg jo øjeblikkeligt mærke. Fristelsen til altid at vælge en model, der er så meget – dramatisk meget – billigere er selvsagt og vedvarende stor.
Det lange svigt – først angrebet på den kollektive ret til overenskomster på et reguleret arbejdsmarked, dernæst underløbningen af selve skattesystemet gennem skat, moms og afgifter – er sværere at gennemskue lige nu, men det er ikke desto mindre dybt alvorligt.
De tre udfordringer – Ryan Air, AirBnB og Uber – er forskellige:
Ryan Air er slet og ret et selskab, der helt bevidst – og med udgangspunkt i Danmark – går til angreb på selve aftalesystemet. Det er vulgærkapitalisme i yderste potens. Dem havde jeg det decideret dårligt med at være ombord hos.
AirBnB er deleøkonomi, som i en vis udstrækning minder om andelsbevægelsen. Private lejer deres bolig ud, når de ikke er der selv. I stigende grad er der dog mange, der reelt driver hoteller, idet de lejer ud konstant. Det første er ok, det sidste går ikke.
Uber er, har det vist sig, et selskab, der direkte forsøger at undgå at betale skat, og reelt driver et taxaselskab uden regulering. Det går ikke, fordi der så åbenlyst er tale om et angreb på de rettigheder, som arbejdstagere og velfærdssamfundet er bygget på.
Men:
Fristelsen for at vælge den ’billige’ løsning, som oven i købet ofte er præget af mere hensyn til kunden end den ’dyre’ løsning, er selvsagt stor. Min tur til London understreger i hvert fald over for mig, at vi bevæger os ind i en tid, hvor nye løsninger stresser de gamle stadig mere.
Fagbevægelsen har en endog meget stor opgave med at argumentere for, at vi som enkeltindivider skal gå med til at betale 2,5 gange så meget for en ferie, fordi vi på den måde hjælper kollektivet. Der er lang vej hjem endnu, men det er fagbevægelsens vigtigste kamp.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.