Direktørens beskyldninger om et markant højt sygefravær, som ifølge ham ikke skyldes ’ægte sygdom,' presser de danske ansatte i flyselskabet Cimber Air. Selskabet er underleverandør til SAS.
De ansatte føler sig tvunget til at tage på arbejde og flyve, selvom de er syge.
Sådan lyder meldingen fra flere af selskabets piloter og stewardesser, som Avisen.dk har talt med.
- Selvom jeg ikke følte mig rask, tog jeg på arbejde dagen efter, siger en pilot.
Piloten fortæller, at han var syg to dage i træk, men at han 10 minutter efter sin sygemelding på andendagen fik et opkald fra en overordnet og følte sig tvunget på job.
De ansatte taler om en usædvanlig hård ledelsesstil. Det er ’management by fear,’ lyder det. De ansatte fortæller, at den øverste ledelse har sendt flere mails ud, hvor sygefraværet påtales.
I en mail, som selskabets øverste direktør Patrick Byrne sendte til de danske medarbejdere 17. juni, og som Avisen.dk har set, skriver han direkte, at fremtiden for basen i København er truet af deres høje sygefravær.
Medarbejderne oplyser til Avisen.dk, at de ikke har fået lov til at se en opgørelse over det gennemsnitlige sygefravær på månedsplan.
En dansk ekspert i arbejdsret siger, at mailen fra direktøren er i strid med tillidsforholdet mellem arbejdsgiver og ansatte.
Flyver for SAS
Cimber Air blev i januar i år solgt af SAS. Køberen var det irske flyselskab CityJet med Patrick Byrne i spidsen. Selskabet flyver flere ruter for SAS – vel og mærke i fly med SAS-logo på og med de ansatte i SAS-uniformer.
I mailen skriver direktøren Patrick Byrne, at det vil få konsekvenser, hvis de danske ansatte ikke nedbringer deres sygefravær. Det har bragt den fortsatte levedygtighed for basen i København i alvorlig fare, skriver han.
Direktøren mener, at sygefraværet i Københavns Lufthavn er for højt til at kunne være 'ægte sygdom,' og han varsler en ny sygdomspolitik.
Sådan en mail gør ikke noget godt for arbejdsmiljøet, fortæller en pilot, Avisen.dk har talt med.
- Vi får det fysisk dårligt af det. Jeg kan ikke sove. Stemningen er simpelthen så dårlig, at man kan mærke det inde i cockpittet. Det er i sig selv grotesk at flyve så mange mennesker, hvis piloterne er syge. Men man tør jo ikke at melde sig syg, for så har man en fyring hængende over hovedet, siger han.
Christian Højer Schjøler er ekspert i arbejdsret og adjunkt ved Juridisk Institut på SDU. Han har læst mailen fra Patrick Byrne.
- Det er meget atypisk og i strid med tillidsforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager at mistænkeliggøre sine ansatte kollektivt på den måde. Direktøren prøver jo at gøre dem bange og presse dem til mindre sygefravær, siger han til Avisen.dk.
Lavt sygefravær tidligere
At sygefraværet hos de ansatte i Cimber ifølge direktøren er skyhøjt, står i skarp kontrast til, hvordan tingene så ud kort tid inden, CityJet købte Cimber.
I sin ugemail til Cimber-piloterne midt i august sidste år roste flyvechef i Cimber Øyvind Rønnen piloterne for det lave sygefravær.
’Sidste måned var sygefraværet blandt piloter helt nede på 1,5 procent med et gennemsnit på 2 procent for de seneste 3 måneder. Dette er på alle måder fremragende,’ lød det dengang fra ham.
Men ifølge Patrick Byrne ser det altså helt anderledes ud i dag:
’Jeg bliver nødt til at fortælle jer, at basen i København har det højeste sygefravær, når man sammenligner med de seks andre baser, vi har,’ skriver han til medarbejderne.
’Og for de af jer, der ikke har samme arbejdsmoral som de andre, og som ikke tænker på jeres kolleger, vil den nye sygefraværspolitik give kæmpemæssige udfordringer,’ skriver han videre.
Stewardesser mærker også pres
Ifølge Christian Højer Schjøler gør CityJet brug af metoder overfor personalet, som ligner den hårde og uigennemskuelige måde, Ryanair efter sigende anvender.
- Han (Pat Byrne, red.) skriver jo direkte, at det måske ikke vil være rentabelt for dem at flyve visse ruter på grund af sygefraværet. Det er formentlig også helt bevidst, at medarbejderne ikke selv har adgang til statistikken, fordi den måske ikke ser så slem ud, som han fremlægger det, siger Christian Højer Schjøler.
Avisen.dk bad Patrick Byrne og CityJet om kommentarer til sagen, men fik kun et kort skriftligt svar:
’CityJet holder fast i sin overbevisning om, at drøftelser vedrørende personalespørgsmål skal begrænses og gennemføres gennem de rette og anerkendte kanaler,’ lyder det fra selskabet.
SAS henviser til CityJet for uddybende kommentarer, men skriver dog i en mail til Avisen.dk, at man forventer, at selskabet lever op til de generelle sikkerhedsregler, som myndighederne fastsætter.
Ikke kun piloterne kan mærke, at der sidder en ny kaptajn ved styrpinden i CityJet. Kabinepersonalet er også påvirket.
- Det er fuldstændig vanvittigt, for de mails skaber frygt, der får folk til at gå på arbejde, selvom de er syge, siger en stewardesse til Avisen.dk.
FPU er dybt bekymret
Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer Cimber-medarbejderne, fortæller, at man er ’dybt bekymret over den stil, CityJet har lagt for dagen i Cimber.’
- Der er tale om en gruppe af piloter og kabinepersonale, der inden CityJets opkøb havde et forbilledligt lavt sygdomsfravær. Nu føler vores medlemmer sig mistænkeliggjort og udsat for en stil, der spreder frygt og ubehag blandt dem. I luftfarten, hvor sikkerhed er alfa omega, er trygge og raske medarbejdere et must, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU til Avisen.dk.
Lige nu strides FPU og CityJet/Cimber også om at lande en ny overenskomst for piloterne i Cimber.
De interviewede ansatte har ikke ønsket deres navne nævnt i artiklen. Avisen.dk er bekendt med navnene.
Avisen.dk har kontaktet SAS for at svar på, om man kan acceptere at have en underleverandør, der skriver sådanne mails til de ansatte.
SAS henviser til CityJet, fordi det er et anliggende mellem dem og deres medarbejdere, men pressechef i SAS Mariam Skovfoged skriver i en mail til Avisen.dk:
- Vi har en aftale med CityJet, om at de flyver nogle af vores ruter for os, og at vi stiller krav om lokale overenskomster for de ansatte. For SAS gælder sikkerhed altid først, og det forventer vi selvfølgelig, at CityJet lever op til - ligesom at de skal dokumentere og leve op til generelle sikkerhedsregler, som myndighederne fastsætter.
UDVID