Danske piloter hos Cimber har følt sig presset til at tage på arbejde, selvom de var syge. Det skrev Avisen.dk i sidste uge.
Piloternes reaktion kom efter, at bossen i det irske selskab CityJet, der ejer Cimber, sendte en mail til samtlige medarbejdere i Cimber, hvor han betvivlede deres sygemeldinger.
Han skrev, at ”basen i København har det højeste sygefravær, når man sammenligner med de seks andre baser, vi har.”
Men tilsyneladende er sygefraværet så lavt, at det nærmest et gået under radaren. Det konkluderer Dag-Runar Wilkeland, der er chefpilot i Cimber Air, i en intern mail til piloterne.
”Det overordnede billede er, at sygefraværet stadig er meget lavt, og det er selvfølgelig meget positivt for KBH som base. Godt gået alle sammen,” skriver Dag-Runar Wilkeland til piloterne i mailen fra fredag 14. juli.
Mailen, som Avisen.dk har set, fortæller intet om det gennemsnitlige sygefravær på månedsbasis. Den viden har piloterne ellers efterspurgt.
Den irske topchef Patrick Byrnes mente i juni, at sygefraværet i Københavns Lufthavn var for voldsomt til at kunne være 'ægte sygdom.' Det skrev han i en mail, som Avisen.dk er i besiddelse af.
- Jeg tror, at mailen fra Patrick Byrnes har været for at få os til at ryste i bukserne. For hvis vi har et højere sygefravær, må han fremlægge dokumentation for det, siger en af de piloter, Avisen.dk har talt med.
Piloten tog på grund af mailen og et opkald fra en leder på arbejde, selvom han var syg.
Avisen.dk ville gerne have spurgt CityJet om, hvordan de to vidt forskellige udmeldinger hænger sammen. Det har CityJet dog ikke ønsket at kommentere:
”CityJet mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at diskutere vores arbejdstager/-giver-forhold i medier, da det er forhold, vi holder mellem de ansatte og selskabet. Derfor ønsker vi heller ikke at videregive sygefraværstatistik,” lyder det fra CityJet i en mail til Avisen.dk.
Til Avisen.dk forklarer de ansatte, at de har modtaget flere mails fra den øverste ledelse, hvor sygefraværet påtales.
Hører ikke hjemme i luftfart
Cimber flyver flere ruter for SAS, der har hyret selskabet som underleverandør. Både på piloternes og stewardessernes uniformer står der SAS, ligesom det blå-hvide logo også præger de fly, som Cimber-piloterne sidder ved roret i.
I mailen fra juni skrev direktøren at det ville få konsekvenser, hvis de danske ansatte ikke nedbragte deres sygefravær. Det havde bragt den fortsatte levedygtighed for basen i København i alvorlig fare, skrev han.
På baggrund af Dag-Runas Wilkelands melding mener piloternes fagforening Flyvebranchens Personaleforening (FPU), at Patrick Byrnes udmeldinger er bekymrende:
- Dag-Runar Wilkelands besked til piloterne vidner om, at topchef Patrick Byrne slynger om sig med beskyldninger og trusler på et faktaløst grundlag, hvilket er dybt bekymrende. Den form for fiktive beskyldninger hører ikke hjemme i moderne luftfart, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.
Meget atypisk
Beskyldningerne og den manglende dokumentation gjorde ifølge en pilot, som Avisen.dk talte med, ikke noget gjort for arbejdsmiljøet
- Vi får det fysisk dårligt af det. Jeg kan ikke sove. Stemningen er simpelthen så dårlig, at man kan mærke det inde i cockpittet. Det er i sig selv grotesk at flyve så mange mennesker, hvis piloterne er syge. Men man tør jo ikke at melde sig syg, for så har man en fyring hængende over hovedet, sagde piloten til Avisen.dk
Hos Christian Højer Schjøler, der er ekspert i arbejdsret og adjunkt ved Juridisk Institut på SDU, vakte mailen også opsigt.
- Det er meget atypisk og i strid med tillidsforholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager at mistænkeliggøre sine ansatte kollektivt på den måde. Direktøren prøver jo at gøre dem bange og presse dem til mindre sygefravær, sagde han til Avisen.dk.
De interviewede ansatte har ikke ønsket deres navne nævnt i artiklen. Avisen.dk er bekendt med navnene.