Passagerer på SAS-fly kan normalt regne med, at stewardesser og piloter nyder godt af en overenskomst. Altså at der er styr på løn- og arbejdsvilkår. Men sådan er det ikke på en ny SAS-rute mellem København og Boston i USA.
Besætningen på ruten har ingen overenskomst.
På den nye rute, som åbnede 29. marts, har SAS hyret en ekstern leverandør til at flyve. Der er tale om schweiziske PrivatAir, der leverer hele pakken med fly, personale, brændstof og forsikring.
Stewardesser og piloter hos PrivatAir arbejder på den nye rute i SAS-uniformer, og Boeing-flyet er malet som andre SAS-fly. Men de ansatte i PrivatAir har ingen overenskomst i modsætning til SAS' egne ansatte.
Det vækker vrede i fagforeninger, at SAS hyrer et selskab uden overenskomst.
- Vi har det ikke særligt godt med, at SAS bruger PrivatAir. Det er absolut ikke efter vores ønske, siger Christa Ceré, formand for fagforeningen CAU, der repræsenterer 1.100 kabineansatte hos SAS i Danmark.
Hos piloterne i SAS ser man også kontrakten med PrivatAir som et problem.
- Principielt mener jeg , at underleverandører til SAS skal have en overenskomst. Det har de ikke i PrivatAir, og det forhold vil vi nu forsøge at tage op med SAS, siger René Arpe.
Han er formand for Dansk Pilotforening, hvis medlemmer flyver for SAS eller Cimber.
SAS bryster sig
Sagen med PrivatAir skal ses i lyset af, at SAS gerne bryster sig af, at SAS-ansatte har ordnede forhold. Eksempelvis skrev selskabet på sin Facebook-side forrige år under fagbevægelsens opgør med Ryanair:
"Tror du også, at fair forhold giver en bedre rejseoplevelse?"
Hos SAS forsvarer konstitueret pressechef Anna Vibeke Nielsen, at SAS bruger PrivatAir uden overenskomst.
- Det vigtigste er, at vores leverandører har markedsmæssige vilkår, og det har PrivatAir, skriver Anna Vibeke Nielsen.
Med andre ord vurderer SAS, at personalet hos PrivatAir uden overenskomst har rimelige løn- og arbejdsvilkår.
Er begyndt at stille krav
SAS oplyser, at man nu stiller krav til alle eksterne leverandører om, at de skal tilbyde ansatte en overenskomst. Om hvorfor det så ikke gælder PrivatAir, skriver Anna Vibeke Nielsen:
- Aftalen med PrivatAir er indgået for et par år siden, og dengang var det ikke på samme måde et krav, at underleverandører havde overenskomst.
Svaret stiller ikke Christa Ceré fra fagforeningen CAU tilfreds.
- Det kan meget vel være, at kontrakten med PrivatAir er indgået for flere år siden, men det undrer mig, at SAS ikke allerede den gang undersøgte selskabets forhold til bunds, siger Christa Ceré.
Hun vil nu holde et skarpt øje med, hvad SAS gør videre frem i forhold til PrivatAir.
- Ud fra udmeldingerne fra SAS må vi forvente, at SAS ikke igen binder an med selskaber uden overenskomst, siger Christa Ceré.
I Dansk Pilotforening gør René Arpe opmærksom på, at man godt kan presse SAS og dets underleverandører.
- Det har vi lige set i sagen med Flybe, som er ekstern leverandør for SAS i Sverige. Efter varslede strejker blandt alle svenske piloter - herunder SAS-piloter - har Flybe netop indgået overenskomst i Sverige, fortæller René Arpe.
PrivatAir: Overenskomst? Nej, tak
I PrivatAir mener man ikke, at personalet har brug for en overenskomst. Direktør Greg Thomas har tidligere til Check-in.dk sagt:
- Vi har ingen overenskomster. Vi forhandler individuelt med vores ansatte. Min filosofi har altid været, at det ikke vil forbedre relationerne til vores ansatte at bringe en fagforening på bane.
Han har derudover talt om, at man kan "lege med skattereglerne i Europa".
Udtalelserne fra PrivatAir forarger Anders Mark Jensen. Han er næstformand for fagforeningen Flyvebranchens Personale Union.
- Det er en stor skam, at SAS har fundet en leverandør som PrivatAir, der har det syn på fagforeninger, overenskomster og skatteregler, som PrivatAirs chef har udtrykt, siger Anders Mark Jensen.
Han håber på, at SAS vil sætte PrivatAir stolen for døren.
- SAS bør lægge pres på PrivatAir for, at de indgår en overenskomst med sine medarbejdere, siger Anders Mark Jensen.