Han har langet ud efter fagbevægelsen og har store ambitioner for sit luftfartselskab. Det skal vokse og blive et af verdens største inden for sit felt.
Sådan er ambitionen hos flybossen Patrick Byrne, direktør i CityJet, som tidligere i år opkøbte Cimber Air og nu flyver for SAS.
Spørger man de danske ansatte hos CityJet, er navnet Patrick Byrne – eller Pat Byrne, som han går under – lig med frygt og beskyldninger.
Pat Byrne er afsender af mails, hvori de danske ansatte klandres for et markant højt sygefravær, som ifølge ham ikke kan skyldes ’ægte sygdom’.
Selvsamme Byrne har tidligere gjort sig bemærket i medierne med markante holdninger til fagforeningers rolle i flyselskaber.
Til det irske erhvervsmedie FORA.ie sagde han i november - få måneder inden han overtog Cimber Air og flyruter for SAS - at store flyselskaber med overenskomst lider af en “uhelbredelig sygdom”.
- Vores kunder er flagskibsselskaber (eksempelvis SAS, red.), der har fundet ud af eller vil finde ud af med vores overtalelse, at de ikke kan opnå de produktionsomkostninger, som vi kan, sagde han.
- Det kan de ikke, fordi de lider af en uhelbredelig sygdom. De lefler for fagforeningerne. Fagforeningerne øger produktionsomkostningerne, lød det fra den irske CityJet direktør.
På vingerne imod alle odds
Patrick Byrne stiftede CityJet i 1992 men trådte tilbage som direktør i 2000.
I bogen Fuelled by Belief: The CityJet Story fortæller han om kampen for at få et flyselskab på benene mod alle odds efter 20 år i finanssektoren og uden at vide noget om branchen.
Det betød blandt andet samarbejde med den flamboyante stifter af Virgin Atlantic Airways, Richard Branson, i dag en af verdens aller-rigeste.
Selskabet blev solgt til flygiganten AirFrance i 2007, og i de efterfølgende år gik det voldsomt ned ad bakke med store økonomiske tab for CityJet.
Patrick Byrne har i den forbindelse udtalt, at CityJet under AirFrance blev smittet af samme sygdom og mistede sin forretningssans.
I 2015 lykkedes det imidlertid Patrick Byrne at få selskabet tilbage på egne hænder sammen med en række private investorer, og han arbejder nu for at vende den negative udvikling og redde sit livsværk, skriver irske FORA.ie.
Det kom som en stor overraskelse for hans to voksne sønner og to voksne døtre, at han midt i tresserne og efter 15 år skulle vende tilbage til CityJet igen.
Og overfor den irske avis Independent indrømmer han, at han var lidt af en kontrolfreak i sin tid som direktør for CityJet for 20 år siden, men at han er blevet langt bedre til at ud-delegere arbejdet nu.
- Det er den bedste forretnings-historie jeg kender, og jeg er stadig lidt lammet af det, siger han til Independent.ie.
Står ved sin kritik
I en mail til Fagbladet 3F gjorde Patrick Byrne det i juni i år klart, at han står ved sin kritik af de store flyselskaber og deres forhold til fagforeningerne:
'Det er sagt med henvisning til, hvordan store selskaber, som flyver både langt og kort, samarbejder med fagforeninger. Dette er en forskellig dynamik til den, som opnås i mindre selskaber som CityJet. Vi flyver kun korte ruter. Vores aftaler med fagforeningerne passer specifikt til denne type operation,' skriver han til fagbladet.
Patrick Byrne har store ambitioner om, at irske CityJet skal blive et af verdens største "wet-leasing" flyselskaber, som stiller mandskab og fly til rådighed for andre flyselskaber.
- Vi tror, at vi inden for to år vil være den største regionale leasing-udbyder i Europa, og vi vil nok være det andet største regionale luftfartsselskab i Europa, siger han til FORA.ie.
Modsat det omstridte irske lavprisselskab Ryanair har CityJet overenskomst for sine ansatte - også i Danmark.