Solvarme og biler på grøn benzin kan være med til at få det danske CO2-udslip til at falde med hele 80 procent i 2050. Det viser en rapport lavet af uafhængige fagfolk, som ifølge Information har ligget og samlet støv i næsten et år.
Rapport blev bestilt i 2006 af Miljøstyrelsen, og flere kilder bekræfter over for Information, at rapporten blev afleveret til centraladministrationen for snart et år siden.
Men rapporten er ikke blevet offentliggjort, selvom de politiske partier netop i denne tid forhandler om, hvordan Danmark fremover skal arbejde for at reducere CO2-udslippet. Onsdag fremlagde EU-Kommissionen et krav om, at Danmark skal øge den alternative energi med 30 procent inden 2020, og på klimamødet i Bali i december opfordrede EU de øvrige industri-lande til at reducere udledningen af CO2 med 25-40 procent.
Ifølge den syltede rapport kan Danmark leve op til disse krav, da vi allerede i 2020 vil kunne have nedbragt vores CO2-udslippet med 30-40 procent.
Selvom politikerne er i gang med de afgørende forhandlinger, har de ikke haft adgang til rapporten, der er lavet af energieksperter fra konsulentfirmaet EA Energianalyse og Risø DTU.
Ved oprettelsen af Klima- og Energiministeriet overgik rapporten til Energistyrelsen, og her svarer fuldmægtig Christian van Maarschalkerweerd, at rapporten endnu ikke er færdig, da der blandt andet ikke er taget højde for den voldsomme stigning i oliepriserne på det seneste.
Men rapporten kunne alligevel gøre stor gavn, siger blandt andet klima-økonom Kirsten Halsnæs, der er medlem af FN s klimapanel.
- Det er utrolig relevant, hvis vi kan gøre brug af en rapport som den omtalte. Jeg er for eksempel blevet bedt af Folketingets Europaudvalg, miljøudvalg og energiudvalg om i næste uge at deltage i en høring på Christiansborg for at fortælle om Danmarks muligheder på dette område. Der er i den grad brug for viden, der belyser dette, så det er meget vigtigt, at alt eksisterende materiale kommer på bordet og nyttiggøres - det er en kæmpe udfordring, vi står overfor, og det haster med at sætte de rigtige ting i gang, siger Kirsten Halsnæs til Information.