Danske virksomheder halter bagefter på verdens hurtigst voksende markeder. Den danske eksport snegler sig af sted i vækstlande som Tyrkiet, Sydkorea, Egypten, Nigeria og Indonesien, og det har alene siden 2000 kostet 26 milliarder kroner i tabt salg.
Det viser en analyse fra konsulenthuset Deloitte ifølge Børsen.
- Hvis vi skal være vindere i fremtiden, skal vi se efter flere nye markeder. Vi bør kunne tage vores fair andel af de markeder, siger partner Peter Mølkjær, Deloitte, til Børsen.
Analysen sammenligner dansk eksport med markedsvæksten i de 11 såkaldte Next 11-lande, der ventes at blive de kommende års store vækstlokomotiver på linje med BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina).
Deloitte-analysen ser kun på eksport og ikke dansk produktion i de 11 lande. Ifølge Deloittes beregninger vil det koste yderligere otte milliarder kroner frem mod 2016, hvis ikke danske virksomheder kan eksportere varer i samme takt, som markedet vokser.
Flere topchefer erkender, at en offensiv på de 11 vækstmarkeder er helt afgørende for erhvervslivet herhjemme. Især i lyset af de dårlige økonomiske udsigter for Europa.
- Vi kigger ind i et europæisk marked, der har det svært med eurokrise og gældskrise, og uanset hvem man spørger, ligner det en lang periode med ikke særlig høj vækst i Europa, siger Niels B. Christiansen, topchef i Danfoss, til Børsen.
Han fastslår, at virksomhederne i Danmark derfor skal koble sig på verdensvæksten og have del i væksten de steder, hvor den er.
I BRIK-landene er efterslæbet også stort. Ifølge Udenrigsministeriet ville danske virksomheder alene i 2010 have eksporteret for 10 milliarder kroner mere til BRIK, hvis vi havde samme kadence som Tyskland og Sverige.
/ritzau/