Der skal være penge til at tjekke, om udlændinge i Danmark arbejder på ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Ellers går statskassen glip af skatteindtægter - og lovlydige virksomheder udsættes for unfair konkurrence.
Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti, der i forbindelse med årets finanslov "som minimum" vil have forhandlet regeringens planlagte besparelse på området ud.
Den sætter ifølge Thulesen Dahl ind med et mindre beløb i 2017, men vokser i 2018. Og det kan ende med at blive en dyr måde at finde penge på, mener DF-formanden:
- Indsatsen har været en succes. Det er lykkedes at få illegale aktiviteter frem i lyset og korrigeret folks lønsedler, så man i virkeligheden har fået flere penge i kassen. Den indsats skal vi fortsætte, siger Kristian Thulesen Dahl.
Liberal Alliances leder Anders Samuelsen er positiv:
- Det synes jeg er en god idé. Det er vigtigt, at virksomhedernes konkurrence sker på lige og ordentlig vilkår. Det er også et emne, der optager os meget, siger Anders Samuelsen.
Han vil dog ikke sætte beløb på, hvor meget der skal til for at løse opgaven.
- Nu må vi se, hvilke initiativer der skal til at sikre, at virksomheder ikke bliver underløbet, når de forsøger at konkurrere på ordentlige vilkår, siger Anders Samuelsen.
De Konservative er åbne for at diskutere forslaget, selv om partiets formand, Søren Pape Poulsen, understreger, at det ikke er noget, han har bragt op.
Det ligger dog mellem linjerne, at DFs ønske ikke vil møde modstand.
- Der skal være ordentlige forhold på arbejdsmarkedet. Det tror jeg ikke, der er nogen, der kan være uenige i, siger Søren Pape Poulsen.
Ønsket vil indgå i de fortsatte forhandlinger. Her har Dansk Folkeparti samtidig stillet spørgsmål om, hvorvidt man kan få udbredt teknologien til nummerpladegenkendelsen.
Det vil ifølge DF kunne forhindre, at udenlandsk registrerede biler kører rundt i Danmark i længere tid. Samtidig vil man kunne tjekke for cabotagekørsel.
Cabotagekørsel betyder, at man kører med udenlandske chauffører. Det er kun tilladt for de danske vognmandsfirmaer, hvis de har et kontor i udlandet.
Ifølge EU's cabotageregler må en udenlandsk lastbil højest køre tre ture på en uge i Danmark, inden den skal krydse grænsen til et andet EU-land.
- Der er igen meget store indtægter at hente, fordi man kan ramme nogle af dem, der køre ulovligt rundt i Danmark, siger DF-gruppeformand Peter Skaarup.
/ritzau/