Den brændefyrede stenovn i Nordisk Brødhus skaffede i tre år økologisk surdejsbrød på bordet til Nørrebros beboere.
Kunderne væltede ind i de rustikke lokaler på Rantzausgade i takt med strømmen af positiv omtale i en lang række danske aviser, guides og mad-blogs.
Men personalet måtte nøjes med god atmosfære og løfter fra indehaveren Lennart Ribers. Lønnen kom sjældent. I denne uge skal ejeren møde i retten.
Dette er historien om, hvordan et af hovedstadens hippeste øko-bagerier skjuler en økonomisk katastrofe, både for investorerne, en flok idealistiske andelshavere, og en gruppe ansatte.
En lang række kilder har til Avisen.dk beskrevet, hvordan ubetalte regninger, forsvundne indskud, brudte løfter, panik-indkøb i Netto og manglende løn i mere end et år var hverdag bag facaden, mens Lennart Ribers blev nomineret til både 'Årets Københavner' og IBYEN-prisen for bedste café.
- Han har holdt rigtig mange for nar, siger Lars Kildebo, der er bager.
Han var ansat i Nordisk Brødhus fra januar til maj i år. For de fem måneders arbejde fik han godt og vel en månedsløn. Pengene blev udbetalt direkte, der var ikke indbetalt skat, ligesom Lars Kildebo heller aldrig fik den kontrakt, han blev lovet.
- Når jeg ser tilbage, kan jeg godt se, at jeg var naiv. Men han er rigtig god til at snakke og forklare alt muligt, så man tror på ham. Og det var jo et skidefedt sted, siger Lars Kildebo.
Møder ikke i retten
Han klarede sig ved at låne af familie og venner, men gav til sidst op og fandt et andet arbejde.
Nu er han en af tre tidligere bagere, som gennem deres fagforening har en sag mod Lennart Ribers i Københavns Byret. Den ældste sag er et år gammel, men indtil videre er afgørelsen blevet udskudt, blandt andet fordi Lennart Ribers er udeblevet fra alle retsmøder, oplyser Fødevareforbundet NNF. De håber på at få Nordisk Brødhus erklæret konkurs.
Det nu lukkede Brødhus startede i 2012 med kun at sælge to slags brød, senere blev det også en café med først morgenmad og aftensmad. Lennart Ribers, der er udlært kok, åbnede også en restaurant og et økologisk supermarked, der begge er lukket igen.
Manglede til huslejen
I foråret skrev 10 tidligere ekspedienter et offentligt opslag på Facebook, hvor de fortalte om manglende løn. De havde opgivet at få et svar fra Lennart Ribers. Flere havde fået gæld og havde problemer med at betale huslejen.
"Nogle af os mangler at få udbetalt helt op til 30.000 kr. Vi har alle sammen været meget glade for at arbejde i brødhuset, men er nu utroligt frustrerede over at stå tomhændede (…) Eftersom vi alle sammen er enten ungdomsarbejdere eller studerende, har det medført utrolig store økonomiske problemer for os," står der blandt andet i opslaget.
Samtidig fortæller de, at de er blevet blokeret fra at skrive på Brødhusets Facebook-side, men at de håber på at kunne trænge igennem til deres tidligere chef ved at skabe opmærksomhed om "hvad der foregår bag kassen".
Avisen.dk har været i kontakt med en repræsentant for de ti samt yderligere tre tidligere ekspedienter, der ikke har fået deres løn.
Køb på klods
Lennart Ribers har løbende skrevet på Nordisk Brødhus’ Facebook-side. Her har han i et meget direkte og uredigeret sprog holdt kunder opdateret om glæder og problemer i virksomheden, og sine egne op- og nedture.
Flere gange har han undskyldt for skiftende lukninger og beklaget manglende udbetalinger. Alt sammen med løfter om, at der snart vil komme styr på tingene.
Det personlige og til tider kaotiske præg er blevet fremhævet ved Nordisk Brødhus og dets indehaver i en lang række danske medier.
Der blev ikke taget imod Dankort – det giver for meget bøvl med papirer, har Lennart Ribers tidligere sagt. Til gengæld kunne man købe på klods og betale en anden gang. Økologisk, men ikke certificeret med det røde Ø-mærke - for bureaukratisk, mente han. Det vigtigste var, at det var fra nøje udvalgte små landbrug.
Mel fra Netto
Nogle gange var der råvarer, og så bagte de brød, fortæller bageren Lars Kildebo. Men andre dage måtte han tage penge fra kassen og gå i Netto efter råvarer, før han kunne komme i gang.
- Jeg har også været ude og finde gamle paller og andet træ, når der ikke var mere brænde til ovnen.
For leverancerne virkede tilfældige og sporadiske, fortæller Lars Kildebo, der ikke er i tvivl om, at det var fordi, der ikke blev betalt regninger.
- Der lå regninger alle vegne, og der kom anbefalede breve hele tiden. Der har ikke været styr på noget af det, mener Lars Kildebo.
Avisen.dk har været i kontakt med en leverandør, som bekræfter, at han ikke fik betaling for sine leveringer.
Solgte andele uden bevis
En anden gruppe mennesker, der føler sig ført bag lyset, er en række ”andelshavere”, som sidste år skød hver 10.000 kroner i projektet. De skulle være med til at starte en ny lokalt forankret andelsbevægelse, troede de.
Det blev aldrig til så meget som et officielt andelsbevis.
- Jeg synes, det var en fed tanke at gøre det for at skabe noget lokalt. Det var ikke for at tjene penge på nogen måde, siger Rasmus Boysen Schmidt, som også var med i andelshavernes bestyrelse.
Han havde glædet sig til at blive taget med på råd og ærgrede sig derfor over, at der ikke var plads til kritik eller dialog. Bestyrelsen fik heller ikke indsigt i økonomien.
- Jeg tror, der blev lagt 390.000 i, men at han kun forhøjede andelskapitalen med 100.000. Advokaten er også sprunget fra, fordi han ikke fik sit honorar, siger Rasmus Boysen Schmidt og understreger, at han ikke er sikker på de præcise tal.
Tilfældige lukkedage
Lennart Ribers forsvandt pludselig en længere periode sidste år for at komme ovenpå, fortæller Rasmus Boysen Schmidt. Efter det blev alting mere kaotisk – for eksempel viste man aldrig, om Brødhuset ville være åbent eller ej. Bestyrelsen fik en masse historier om projekter, der var på vej, som ville skaffe penge i kassen. Men da de pressede Lennart Ribers for at se noget konkret, stoppede han med at komme til møderne.
Rasmus Boysen Schmidt er sikker på, at Nordisk Brødhus ikke åbner igen, selvom den officielle udmelding er, at det vil åbne snart i nye lokaler.
I dag ærgrer han sig mest af alt over, at det gode projekt gik i vasken. Han er overbevist om, at Lennart Ribers har haft gode intentioner fra starten, men undervejs er der blevet løjet meget for de såkaldte andelshavere.
- Fra starten var vi godtroende. Man vidste jo, at han havde alles opbakning. Vi skulle nok have undersøgt det mere inden, siger Rasmus Boysen Schmidt.
Avisen.dk har gennem længere tid forsøgt at få et interview med Lennart Ribers.