Det hører til de absolutte sjældenheder, at kvinder vælger at uddanne sig til elektrikere.
Ifølge en undersøgelse foretaget af brancheorganisationen Tekniq er kun ni procent af de beskæftigede i bygge-, anlægs- og installationbranchen kvinder. Og blandt de, der inden for de seneste 10 år uddannede sig til elektriker, var blot 1,7 procent kvinder.
En ny kampagne, Boss Ladies, som en række organisationer står bag, skal gøre op med skævhederne ved at nedbryde stereotyper og tiltrække flere kvinder. Formålet med projektet er ifølge underdirektør i Tekniq, Tina Voldby, at få unge i piger i folkeskolen til at vælge en uddannelse til for eksempel elektriker eller vvs’er.
- Branchen vækster, og vi mangler medarbejdere. Det ville da være tosset ikke at kigge på halvdelen af Danmarks befolkning som potentiale, eller sagt på en anden måde: Hvorfor gå efter en middelmådig dreng, når vi kan få en dygtig pige, spørger Tina Voldby.
Kampagnen kommer på et tidspunkt, hvor erhvervsuddannelserne er centrum for stor politisk opmærksomhed, ikke mindst fordi prognoser viser, at der kommer til at mangle op mod 70.000 faglærte i 2025. Torsdag præsenterer regeringen et udspil, der skal få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.
En af dem, der allerede har valgt en erhvervsuddannelse, er elektrikeren Katja Vous Eriksen, der er med i Boss Ladies-kampagnen. Hun synes, at kvinder har de samme muligheder som mænd i faget og mærker ingen forskelle i hverdagen.
Det er mere et spørgsmål om, at små piger ikke bliver opfordret til at søge den vej og derfor ikke ser det som en karrieremulighed.
- Jeg vil gerne vise, at vi har de samme præmisser som mænd i faget. Vi kan det samme. Det at være kvinde sætter ikke en stopper for os i de fag, siger Katja Vous Eriksen.
Hun begyndte at interessere sig for elektronik, da hun gik i 7. klasse, og faget fysik kom på skoleskemaet. Mens de andre i klassen syntes, at det var kedeligt, glædede hun sig til det. Og derfra udviklede interessen sig.
Katja Vous Eriksen ærgrer sig over, at der ikke er flere kvinder, som deler hendes interesse.
- Jeg tror desværre også, at der er nogle, der tænker, at der bliver set ned på en, hvis man vælger den vej. Men jeg har haft den modsatte oplevelse. Jeg har kun oplevet, at folk synes, at det er sejt, siger hun.
Mette Reendahl Rahbek, der er nyudlært elektriker, kan genkende billedet. Hun har kun haft positive oplevelser på arbejdet og mener, at problemet er, at piger ikke bliver præget nok til at vælge elektrikerfaget. De er i stedet blevet fortalt, at det er et mandefag.
- Det, at jeg er elektriker, giver et billede af, at kvinder også kan. Når jeg er ude på et arbejde, så ser man, at kvinder også er i de her fag. Og hvis nogle forældre så har en pige, der siger, at hun gerne vil være elektriker, så kan det være, at de støtter det mere, når de har set, at jeg også er det, forklarer Mette Reendahl Rahbek.
Hun oplever, at der bliver skabt et rigtig godt arbejdsmiljø, når der både er mænd og kvinder på jobbet.
- Man kan godt fornemme, at tonen ændrer sig på en byggeplads med både kvinder og mænd. Det bliver et anderledes arbejdsmiljø på en god måde – og det er altså ikke, fordi mændene lægger låg på sig selv. Jeg kan godt tåle, at der bliver lavet sjov. Men jeg har oplevet, at kvinder påvirker stemningen i en positiv retning, forklarer hun.
I brancheorganisationen Tekniq håber Tina Voldby, at den nye kampagne kan give et indblik i, hvordan kvinder som Katja Vous Eriksen og Mette Reendahl Rahbek oplever deres branche.
- Med den her kampagne kommer vi formentlig også til at lære noget om de her piger, som vi kan bruge til at kigge indad og tiltrække endnu flere kvinder til uddannelserne, siger Tina Voldby.