3.000 meter under Atlanterhavets overflade ligger forklaringen på, hvad der skete, da 228 mennesker ombord på AF 447 styrtede i døden.
Men indtil flyets sorte bokse er fundet er det nærliggende at antage, at flystyrtet skyldes det uvejr, som AF 447 fløj ind i ud for Brasiliens kyst.
Det vurderer international konsulent i flysikkerhed, Hans Christian Stigaard.
"En hel del tyder på, at flyet er blevet ramt af et eller flere lyn. Det er i sig selv ubehageligt og kan have konsekvenser for flyets instrumenter. Men et fly er bygget til det, så under normale omstændigheder vil det være i stand til at flyve videre. Den nærmeste tanke, jeg kan få, er, at lynene har forårsaget en brand, og så er flyet måske eksploderet, hvis ilden har fået fat i brændstoffet," siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.
Hvis flyet er blevet voldsomt ramt af flere lyn, kan det også forklare, hvorfor det har været så vanskeligt at fastslå, hvor det er styrtet ned.
"Noget tyder på, at flyet fløj ind i et voldsomt uvejr og fik elektriske problemer. Det kan have forårsaget, at den transponder, der er i flyet, og som udsender en radiomelding til radarstationer, der fortæller, hvor flyet er, højde, osv., at den er sat ud af funktion. Og det vil sige, at så har flyvelederne ikke længere nogen direkte informationer. Så har man kun det reelle radartræk og det kan gøre det sværere at finde ud af," vurderer Hans Christian Stigaard.
Eftersøgningen efter flyvraget og de sorte bokse er nu gået i gang. Brasilien og Frankrig har sendt skibe til området, mens USA supplerer med overvågningsfly.
Men ifølge den franske chefefterforsker Paul-Louis Arslanian, så er det tvivlsomt, om de sorte bokse nogensinde bliver fundet.
De ligger nemlig for foden af verdens højeste, undersøiske bjergkæde i næsten tre kilometers dybde. Og det gør det næsten umuligt for selv de mest avancerede miniubåde at nå frem.
"Denne flykatastrofe, den værste i vores lands historie, skete i et meget vanskeligt område. Så efterforskningen bliver ikke nem, men vi giver ikke op," siger han ifølge BBC.
Det præcise tidspunkt for ulykken kendes ikke. Det vides heller ikke, om flyets kaptajn var ved styrepinden, da det styrtede i Atlanterhavet.