Et stigende antal svindelnumre har gjort Danmarks eneste udbyder af kreditkort-aftaler forsigtig over for, hvilke erhvervsdrivende, der får lov til at modtage betalingskort.
”Vi ser stadig oftere, at man opretter virksomheder – særligt på internettet – og beder om en aftale på dankort eller internationale kort, for at spekulere i at få penge ud,” siger Søren Winge pressechef i Nets.
Opskrift på svindel
Opskriften, som de fleste svindlerne følger, er enkel: Man opretter en virksomhed, der sælger et produkt på nettet, og søger om en betalingskortaftale.
Når kunderne køber en vare, trækker man beløbet på deres kreditkort, men sender aldrig varen. Derefter overfører man pengene til et andet selskab, lukker gesjæften eller erklærer sig konkurs.
”Så står vi med ansvaret over for forbrugerne, og hvis de skal havde deres penge tilbage, så bliver det på vores regning,” forklarer Søren Winge.
Flere afslag
Som følge af svindlerierne er Nets blevet mere omhyggelige med at undersøge firmaer, der søger om lov til at modtage kreditkort-betalinger, oplyser Søren Winge.
Han indrømmer, at det også er blevet sværere at give kunderne lov til at svinge kortet.
”Vi giver nok flere afslag på baggrund af, at vi er nervøse for, at lige præcis den her forretningsmodel minder om en, vi før har set, som var udspekuleret og betød et tab for os,” siger Søren Winge.
Svært af få dankort-aftale
I Dansk Detail har man bemærket, at virksomheder ikke længere har nær så let ved at få lov til at modtage kreditkort.
”Det er min klare oplevelse, at det er blevet sværere at få kreditkort-aftaler," siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail. Han fortsætter:
"Det er et led i den generelle stramning fra bankernes side, hvor man sætter begrænsninger på kreditmulighederne. Der er ingen tvivl om, at masser af nye virksomheder inden for eksempelvis detailbranchen finder det ganske svært at få adgang til både likviditet og kreditkort-aftaler."
Advarsel
Jens Birkeholm advarer mod at stille for skrappe krav.
”Man skal passe meget på, at man ikke strammer livet ud af små virksomheder, der gerne vil i gang. Det nytter ikke, at man skærper de generelle vilkår, så adgang til at modtage dankort som betalingsmiddel begrænses,” siger Jens Birkeholm.
Han peger på, at kreditkort i praksis fungerer som kongelig mønt. For en nystartet virksomhed er ’noget nær dødsstødet’ ikke at modtage betalingskort, siger han.
”Vi møder det oftere og oftere. Man spekulerer i at åbne en internetforretning, får en dankortaftale og prøver så, om man kan få betalinger ind uden at sende den rette vare eller sende noget overhovedet. Nogle gange sker det over så kort en periode, at der faktisk ikke nogen penge at hente, når folk gør indsigelser over for os. Så er virksomheden enten lukket eller erklæret konkurs.”
Søren Winge, pressechef i Nets