Danish Crown fortsætter med at fyre medarbejdere. Det helt store problem er, at der mangler svin på de danske slagterier, de bliver nemlig slagtet i Tyskland.
Men en model, som man har indført i Holland kan helt fjerne problemet, lyder det nu fra slagteriarbejdernes fagforbund NNF.
"I Holland var de præcis lige så hårdt ramt, som vi er, men der har de fundet ud af at sætte en prop i eksporten af smågrise til Tyskland," siger Jim Jensen, der er forbundssekretær i, NNF.
To fluer med et smæk
Hollænderne har indført en regel om, at der skal være en statslige dyrlæge til stede, når grisene stiger ombord i den lastbil, der skal køre dem til Tyskland.
"Det har gjort det dyrere at sende grisene ud af landet, og det har stoppet eksporten fuldstændig. Så der er inspiration at hente for de danske politikere," siger Jim Jensen.
I Socialdemokratiet hilser fødevareordfører, Orla Hav, ideen velkommen.
"Hvis vi kan gøre noget, der forbedrer dyrevelfærden, og det samtidig er med til at gavne vores egen erhvervspolitiske situation, så er et jo at slå to fluer med et smæk," siger han.
Markant flere arbejdspladser
Hvert år bliver omkring 10 millioner smågrise sendt ud af landet, primært til Tyskland. Det svarer til hver tredje gris, der bliver født i Danmark.
Det er her, politikerne skal sætte ind, hvis de vil sikre arbejdspladser til de danske slagteriarbejdere, mener Bjarke Refslund, der forsker i slagteribranchen på Aalborg Universitet.
"Hvis man i stedet slagtede de svin i Danmark, ville vi også have markant flere arbejdspladser," siger han.
Læs også: Milliardoverskud: Danish Crown beskyldes for klynk
De er kloge de hollændere
Enhedslisten har tidligere foreslået en afgift på eksport af slagtesvin, der skulle få landmændene til at sælge deres svin til danske slagterier i stedet for at køre dem til Tyskland.
Men det kunne ikke lade sig gøre, fordi det var i strid med EU. Det er hollændernes model ikke, fordi den handler om dyrevelfærd. Så det kunne måske også lade sig gøre herhjemme, mener Orla Hav (S).
"Det lyder som om, hollænderne er kloge. Og når de har betrådt den sti, er den jo godkendt i EU-sammenhæng," siger han.
Han vil derfor diskutere ideen med fødevareminister Dan Jørgensen.
"Det skal ikke være for let at sende så mange og så små grise ud på landevejene i rigtig mange timer. Det er jo ikke cykelhjul, man kører af sted med, men levende væsener," siger han.
I landmændenes interesseorganisation, Landbrug & Fødevarer, vil de ikke forholde sig til forslaget fra NNF, før det er blevet undersøgt nærmere, hvad ændringerne har betydet i Holland, og hvad det vil betyde i Danmark.
I Holland har de indført en regel om, at der skal være en statslig dyrlæge til stede, når svinene bliver lastet på den dyretransport, der skal fragte dem ud af landet.
I Danmark gælder den samme regel, hvis landmanden sender svinene afsted direkte fra sin egen besætning.
Men hvis svinene køres til et samlested og fragtes videre derfra, skal dyrlægens tilsyn bare ske inden for 24 timer, inden svinene lastes på dyretransporten.
Kilde: Fødevarestyrelsen