Frederik Hansen er en glad computerprogrammør.
Efter hans arbejdsplads for kun tre måneder siden blev forsøgskanin for et nyt projekt, der skulle bekæmpe stress, er Frederiks arbejdsdag blevet langt mere overskuelig.
”Jeg har det helt klart bedre, og jeg er gladere. Nu ved jeg, hvad jeg skal lave og hvornår. Jeg har en mere rolig arbejdsdag,” fortæller den 37-årige seniorprogrammør, som har arbejdet i softwarevirksomheden Volubill i knap 15 år.
Forskningsprojektet, som blandt andet lektor Christine Ipsen fra DTU står bag, sigter på at barbere stressen af medarbejdernes hverdag og samtidig skrue op for effektiviteten.
Det sker, ved at chefer og medarbejdere sammen finder frem til, hvad der stresser i den daglige arbejdsdag, og hvad man kan gøre ved det.
For Frederik gør det stor forskel, at ændringerne på arbejdspladsen ikke er kommet ovenfra.
”Det betyder meget, at vi medarbejdere selv kom frem til problemerne og løsningerne. Det gør, at vi også tager mere ansvar for løsningerne,” mener Frederik.
"Projektstyringen sejlede"
Et af de store problemer på Frederiks arbejdsplads var, at ingen vidste, hvad de andre lavede. Det medførte forvirring og usikkerhed kollegerne imellem.
”Projekstyringen sejlede. Vi havde ikke møder, men fik information enkeltvis. Det betød, at vi tit ikke vidste, hvilke kolleger, der var med i samme projekt som en selv. Og vi oplevede, at deadlines blev rykket, uden vi fik en forklaring på hvorfor,” fortæller Frederik.
Som konsekvens følte medarbejderne sig stressede, frustrerede og mere ligeglade med arbejdet.
Den simple løsning er ugentlige møder, hvor alle får en melding om, hvem der laver hvad. Og det har gjort en kæmpe forskel, mener Frederik.
”Nu ved vi alle sammen, hvad der foregår, og hvorfor nogle ting for eksempel bliver forsinkede,” siger han.
Et af projektets konklusioner er, at stress ikke skal ses som den enkelte medarbejders problem. Det kan Frederik kun erklære sig enig i.
”Selvfølgelig er det op til medarbejderen selv at sige stop, men virksomheden kan jo også vælge at tage det i opløbet, i stedet for at vente på, at en medarbejder går ned med stress,” siger Frederik.