Socialrådgiver Jane Ulstrup har hver dag op til 11 programmer åbne ad gangen på sin computer, når hun har besøg af en klient. Og oplysninger skal ofte tastes ind flere gange.
"Jeg må finde og registerere hver eneste oplysning i flere forskellige systemer. Det gør det tit vanskeligt at bevare overblikket i en sag," fortæller Jane Ulstrup.
Det er ikke fordi hun normalt brokker sig, siger hun. Men mængden af administration er efterhånden så stor, at hun er ved at miste overblikket.
Og hun har videnskaben bag sig. Bøvlet er blevet for omfattende, lyder det fra Peter Dahler-Larsen, professor i evaluering ved Syddansk Universitet.
"Koordineringen mellem systemerne i det offentlige er for dårlig, og politikerne undervurderer tidsforbruget, når de indfører nye kontrolinstanser," siger han til socialrådgivernes fagblad, Socialrådgiveren.
Jane Ulstrup arbejder i en nordsjællandsk kommune. Hun undrer sig over, at socialrådgivere stadig arbejder med DOS-baserede programmer som snart er tyve år gamle. Det er programmer fra starten af 1990'erne.
Det betyder med andre ord, at socialrådgiverne bruger programmer, hvor man for eksempel ikke bruger mus, men de gamle F-taster, som stadig er øverst på de fleste PC-tastaturer.
Det er svært at forstå logikken for Jane Ulstrup:
"Vi lever i en tid, hvor det er muligt at købe en DSB-billet med en smartphone, men man kan ikke raskmelde sig digitalt til kommunen, hvis man har været syg."
Hun forstår ikke, hvorfor it-løsningerne i kommunerne ikke kan gøres mere brugervenlige og effektive.
Hun drømmer om at kunne taste alt ind ét sted. Hun forklarer, at hun er glad for digitalisering i stat og kommuner, men hun er træt af gamle it-platforme.
Jane Ulstrup er langt fra den eneste socialrådgiver, som er træt af bøvl.
Medlemmer af Dansk Socialrådgiverforening har lavet denne liste over tidsrøvere på jobbet.
Kommunernes problem er desværre generelt, siger Peter Dahler-Larsen, professor i evaluering ved Syddansk Universitet:
"Der er generelt bygget mange kontrolinstanser op, og ét af problemerne er, at systemerne ofte ikke er koordineret med hinanden og ikke taler sammen. Det betyder, at de samme oplysninger skal tastes ind i flere forskellige systemer, og det er selvfølgelig et problem."
Den slags giver ringe i vandet, forklarer han:
"Det er jo helt utroligt, så mange ting, der måles på. Og ét problem i den forbindelse er, at de politikere, som beslutter at indføre nye måleinstrumenter, ofte ingen anelse har om, hvilke konsekvenser, de har for de ansatte."
Jane Ulstrup kan huske, dengang hun arbejdede med at registrere studerende på pædagogseminariet i Århus.
"Dengang indtastede vi og hentede vi alle oplysninger i en eneste database. Jeg er klar over, at det er mere komplekst hele beskæftigelsessystemet, men vi må kunne finde en middelvej med lettere systemer," siger Jane Ulstrup.
Jane Ulstrup er bekymret for, om der rent faktisk findes en person eller et ministerium, som har et overblik over alle socialrådgivernes paralelle it-systemer.
Noget hører under Indenrigsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, og noget er Socialministeriet.
"Mange af os bruger alt krudtet på vores arbejde til at vænne os til systemerne. Jeg bryder mig ikke om at brokke, men tænker at jeg ville ønske at flere ville bruge krudt på at gøre vores værktøjer mere tilgængelige," slutter Jane Ulstrup.