Mindre virksomheder går glip af store erstatningsbeløb efter ulykker hos ansatte. Det skriver Nordjyske Stiftstidende.
- Det samlede årlige tab er på 200 til 300 millioner kroner, skønner advokat Jens Baagøe Thomsen fra advokatfirmaet HjulmandKaptain.
Virksomhederne mister typisk erstatninger, når en ansat bliver ramt af en ulykke og skadet i sin fritid.
- Hvis en medarbejder for eksempel bliver kørt ned af en bil, så har skadevolderen en ansvarsforsikring, der skal dække de skader, han er skyld i, siger han.
Bliver den uheldige medarbejder sygemeldt, skal han eller hun have sygedagpenge, og dem får arbejdsgiverne efter en karensperiode refunderet af kommunen.
- Men derudover kan virksomheden blive nødt til at ansætte en vikar, og det betyder jo en ekstraudgift i kølvandet på sygemeldingen, siger Jens Baagøe Thomsen.
Den slags ekstraudgifter kan virksomhederne også få dækket af af skadevolderens forsikringsselskab.
- Men mange virksomheder kender ikke til denne mulighed for såkaldt arbejdsgiverregres, og derfor går de glip af at få dækket økonomiske tab i forbindelse med ulykker og skader på ansatte, siger Jens Baagøe Thomsen til Nordjyske.