Undgå spritkørsel: Test dig selv

Selv om der bliver færre spritbilister, tager mange stadig chancen. (Foto: Epicent.dk)

Antallet af spritulykker i trafikken er faldet de sidste 20 år i Danmark, mens salget af alkometre i julefrokost-sæsonen steget.

December er højtid for julefrokoster, men desværre også højtid for spritkørsel. Heldigvis er antallet af spritulykker med personskade faldet meget de seneste 20 år i Danmark. Det viser tal fra Danmarks Statistik. I 1998 kom 1.474 personer til skade i trafikken i forbindelse med en spritulykke, hvoraf de 126 blev dræbt. I 2018 var det samlede antal tilskadekomne helt nede på 394, hvoraf de 32 blev dræbt.

En del af forklaringen på den positive tendens kan være, at et stigende antal danskere vælger at tage et alkometer med i tasken, når de skal til julefrokost. I hvert fald er salget af alkometre i december steget de seneste år. Det viser salgstallene fra Danmarks største forhandler af alkometre til private, Testdig. Mikkel Roed, direktør i Testdig, siger:

– Allerede midtvejs i julemåneden har vi solgt 53 procent flere alkometre hos Testdig i forhold til, hvad vi solgte i hele december i 2017. Vores typiske kunde vil gerne kunne drikke et glas vin eller to til julefrokosten og samtidig være sikre på, at de er i stand til at køre hjem i bil.

Flest alkometre per indbygger i Region Hovedstaden

Salgstallene for de sidste 10 år viser, at der er 55 procent flere alkometre per indbygger i Region Hovedstaden sammenlignet med de andre regioner. At brugen af alkometer er størst i storbyen, forklarer Mikkel Roed med, at man i København og omegn har mange områder med tæt trafik, og at flere mennesker derfor er opmærksomme på trafiksikkerhed.

Han skulle nok ha' testet sig selv, inden han satte sig bag rattet. Foto: Epicent.dk

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er ni ud af ti af de personer, der bliver taget for spritkørsel i Danmark, mænd. Det er altså mændene, der typisk har svært ved at lade bilen stå, når de har drukket for meget alkohol, men kunderne hos Testdig, at fordelingen er mere jævn. 41 procent af køberne er kvinder. Dog er der ifølge Mikkel Roed sandsynligvis en del af disse kvinder, som køber alkometret til deres mand.