Kravene til DSB's togdrift skal fortsat skærpes, selvom DSB i årets første tre måneder har levet op til de mål om aflysninger og rettidighed, som den nuværende aftale mellem staten og DSB foreskriver.
Det siger transportminister Magnus Heunicke (S) til Ritzau, efter at nye tal fra DSB viser, at selskabet i årets første tre måneder har afviklet 99,3 procent af fjern- og regionaltogene som planlagt og samtidig er kørt med forsinkelser på under seks minutter 96,2 procent af tiden.
- Den her udvikling giver det bedst mulige fundament for at gå ind i de kommende forhandlinger om en ny kontrakt. Det er et skridt fremad og viser, at vi er i gang med at få genoprettet DSB, siger Magnus Heunicke.
Den nuværende aftale mellem DSB og staten udløber i år og er i gang med at blive genforhandlet.
Den positive udvikling for DSB's togdrift i årets første kvartal får imidlertid ikke betydning for forhandlingerne af en ny kontrakt, lyder det fra ministeren.
- Nej, det gør det ikke. Det er meningen, at de mål, man sætter, bliver overholdt. Men jeg er selvfølgelig tilfreds med, at målene bliver overholdt. Men jeg er ikke helt tilfreds endnu, og derfor vil jeg arbejde for en ny kontrakt, som skærper kravene til DSB, siger Magnus Heunicke.
Den nuværende aftale kræver, at DSB skal afvikle 99 procent af de planlagte tog, og 90 procent af dem skal køre til tiden, hvilket defineres som senest seks minutter efter køreplanen.
Magnus Heunicke vil blandt andet arbejde for, at den definition skæres ned til tre minutter. Samtidig skal det være muligt at lave sanktioner over for DSB.
Magnus Heunicke fortæller, at han har haft indledende møder med Folketingets partier om en ny aftale, men vil ikke gå ind i konkrete detaljer.
- Nu arbejder jeg for at bredt forlig, hvilket især er vigtigt, fordi kontrakten skal vare 10 år, og vi ved jo i dansk politik, at regeringsmagten godt kan skifte et par gange på den tid, siger han.
/ritzau/