De magre lønstigninger i overenskomsten på det toneangivende transportområde gavner økonomien med otte milliard kroner - en halv procent af bruttonationalproduktet BNP.
Det skriver Børsen på baggrund af beregninger, som Danske Bank har foretaget efter overenskomstforliget i torsdags.
Med lønstigninger på 1,60 kroner i år og 1,85 kroner til næste år bliver en del af eksportvirksomhedernes tabte konkurrenceevne som følge af de senere års høje lønstigninger vundet tilbage.
"Overenskomstresultatet gør, at vores omkostninger kommer til at stige mindre, end de gør i udlandet. Derfor får vi også lettere ved at sælge vores varer, og det giver en vækst i eksporten på én procent og 10.000-15.000 flere i arbejde over de kommende år," siger Danske Banks cheføkonom Steen Bocian til Børsen.
Med de lave lønstigninger følger transportsektoren industri-overenskomsten, hvor det blot blev til 1,35 kroner i 2012 og 2013 til mindstelønnen på 106 kroner.
Hvis transportområdet skulle have holdt reallønnen, altså lønnen fratrukket en inflation på omkring 2,5 procent, så skulle stigningen have været helt oppe på 3,75 procent.
3F's topforhandler, Jan Villadsen, erkendte da også efter forliget, at det ikke var et "gyldent resultat" for de 30.000 beskæftigede i transportsektoren plus de 120.000, der er direkte berørt af aftalen.
"Vi kan ikke holde reallønnen, det må vi erkende. Men vi er midt i en krise med snævre rammer," siger han til Børsen.
Transportsektorens ansatte fik til gengæld for deres løntilbageholdenhed bedre seniorordninger, betalt efteruddannelse, og længere fyringsvarsel, hvis de vælger at uddanne sig.