Det kan godt være, at der bliver skåret et par timer af rejsetiden mellem København og Berlin.
Men Østersøens torskebestand risikerer også at blive reduceret, når Danmark i 2018 har bygget den planlagte bro over mellem Rødby på Lolland og Puttgarden på øen Femern i Tyskland.
Det frygter i hvert fald tyske forskere fra det anerkendte Institut for Østersøforskning i Warnemünde.
»En bro over Femern kan meget vel betyde mindre ilt i Østersøen og dermed ringere livsbetingelser for blandt andet torsken,« siger instituttets talskvinde, Barbara Hentzsch.
Ilten forsvinder
Det er første gang, at forskere så klart sår tvivl om miljøeffekten af en Femern-bro.
Barbara Hentzsch baserer sin frygt på en nylig undersøgelse af Storebæltsbroen, som instituttet har gennemført. Her fandt man ud af, at bropillerne skaber så meget røre i vandet, at ilten fra de dybereliggende vandlag bliver transporteret op til overfladen. Og når den ligger der, forsvinder ilten ud i Nordsøen i stedet for at strømme til Østersøen, forklarer Barbara Hentzsch.
»Det går så ud over torsken og andet fiskeliv,« siger hun.
Hun frygter, at en Femern-bro kun vil gøre de konsekvenser værre. Derfor opfordrer hun til, at man undersøger, om man kan bygge en bro, der ikke på samme måde som Storebæltsbroen rører op i vandene.
Filmen kan knække
Hos Danmarks Naturfredningsforening er man lige nu ved at kigge nærmere på konsekvenserne af en Femern-bro.
»Problemet er, at ingen rigtig ved, hvornår alle vores broer får økosystemet til at tippe og filmen til at knække. Hvilken bro vil udløse iltmangel i Østersøen? Vi skylder os selv at undersøge det ordentligt, før vi begynder at bygge,« siger miljøkonsulent i foreningen Frederik Hoedeman.
Daværende transportminister Flemming Hansen (K) forsikrede ved vedtagelsen af en Femern-bro i juni i år, at der ikke forventes alvorlige eller uoprettelige påvirkninger for fiskeriet, selvom der vurderes at være en risiko for påvirkning, mens man bygger broen. I begyndelsen af 2008 vil endnu en miljørapport komme med en række forslag i forsøget på at undgå, at fiskene kommer til at lide under broen.