Har man skrevet sig på Robinsonlisten, må firmaer og organisationer ikke henvende sig til dig med adresserede reklamer, breve og e-mails. Og de må heller ikke ringe til dig.
Men en mand, der har været skrevet på listen i 10 år, fik alligevel adresseret reklame tilsendt fra teleselskabet Telenor. Og det har nu fået Forbrugerombudsmanden til at melde Telenor til politiet.
Robinsonlisten er den liste, det Centrale Personregister fører over forbrugere, der har frabedt sig markedsføringshenvendelser.
Hos Telenor beklager man, at den pågældende har fået reklamer, og pressechef Peter Glüsing beklager også, at sagen er opstået.
- Vi beklager, at vi ikke fik stoppet brevene til forbrugeren. Og så kan vi godt se, at vi ikke har levet op til de krav, som vi skal, der skal sikre, at folk på Robinsonlisten ikke får markedsføring fra os, siger Peter Glüsing til Ritzau.
- Belært af sagen har vi nu strammet vores processer, så vi sikrer, at vi ikke sender markedsføring til forbrugere, der er på listen. Og det gælder også forbrugere, der henvender sig direkte til os om ikke at få markedsføring, siger han.
Den pågældende mand klagede i december sidste år til Forbrugerombudsmanden, fordi han blev ved med at få markedsføringsbreve fra teleselskabet. Samtidig kunne han dokumentere, at han to gange havde skrevet til teleselskabet og frabedt sig reklamer.
Forbrugerombudsmanden kalder "teleselskabets fremgangsmåde aggressiv, fordi teleselskabet trods forbrugerens protest vedblev at sende markedsføring". Og sagen er ikke en enlig svale. Flere forbrugere har klaget over selskabet.
Så allerede i september sidste år henvendte Forbrugerombudsmanden sig til selskabet for at fortælle om reglerne i markedsføringsloven.
Telenor er blevet meldt til politiet for at overtræde markedsføringslovens paragraf tre, stk. to, om aggressiv markedsføring og paragraf seks, stk. tre, for at overtræde forbuddet mod direkte henvendelser med markedsføring til personer på Robinsonlisten.
Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen, oplyser Forbrugerombudsmanden.
/ritzau/