Når studerende på universitetet går til eksamen, er det ikke alle, der kæmper for at få en god karakter - mange af de studerende lader sig nemlig dumpe med vilje.
På Syddansk Universitet oplever man, at cirka en tredjedel af de studerende tager en reeksamen på et semester - og godt halvdelen af de, der dumper, gør det af taktiske årsager.
- Hvis du har fem eksamener til en eksamenstermin, begynder du at tænke strategisk, for man ved måske, at man ikke har mulighed for at læse op til alle fem eksamener. Derfor vælger man tre af dem, og så går man op og dumper de sidste to, og tager dem senere til reeksamen, forklarer Per Andersen, studieleder på Syddansk Universitet, til Newspaq.
Og Syddansk Universitet er ikke de eneste.
- Vi oplever et stigende antal, der dumper med vilje, lyder det understøttende fra Maya Jepsen, kvalitetschef på Aarhus Universitet
Men når de studerende vælger at koncentrere kræfterne på udvalgte eksamener og dumpe dem, de ikke kan nå at forberede sig godt nok til, koster det universiteterne penge og tid.
- Det er jo en administrativ byrde. Vi skal til at organisere reeksamener i et meget større omfang end tidligere, siger Per Andersen
Selv de studerende indrømmer, at der bliver tænkt taktisk, når det er eksamenstid. Men det er en nødvendighed for at få det hele til at hænge sammen, lyder det.
- Der er ingen tvivl om, at vi studerende er rigtig hårdt spændt for, dels i forhold til at få det til at hænge sammen med studiet og dels til at få det til at hænge sammen økonomisk. Mange vælger at sige, at der er for meget pres til, at man kan præstere et ordentligt resultat til eksamen, siger Torben Holm, formand for De Danske Studerendes Fællesråd.
Men uddannelse er en fuldtidsbeskæftigelse, og derfor skal se studerende ikke bruge tid på andre ting, når det er tid til eksamen, mener Venstre.
- Tanken med reeksamen er, at man går til reeksamen, hvis man dumper, eller hvis man er syg. Tanken er ikke, at man skal arbejde 30 timer ved siden af sit studium for at tjene nok penge og så bruge reeksamen som et smuthul, lyder det fra Esben Lunde Larsen, forskningsordfører i Venstre, der ønsker en bedre dialog mellem de studerende og universiteterne.
Den dialog er uddannelsesminister Morten Østergaard (R) også varm fortaler for. Han mener, der skal gøres op med kulturen på universiteterne.
- Vi må i en dialog finde ud af, hvordan man kan rydde op i en kultur, hvor man helt bevidst går til eksamen med det formål at dumpe, så man kan få lov til at gå til eksamen, hvor det passer én bedre, siger uddannelsesminister Morten Østergaard, til Newspaq og fortsætter:
- Jeg tror på, at man kan tilrettelægge tingene mere hensigtsmæssigt, eksempelvis ved at brede eksamener ud over en længere periode og fra universiteternes side stille forventninger om, at de studerende rent faktisk bruger 37 timer om ugen på deres studieaktivitet, lyder det fra uddannelsesministeren.