Når virksomheder ringer til Beskæftigelsesministeriets jobhotline for at skaffe arbejdskraft, er risikoen for at havne i en telefonkø minimal.
For selvom arbejdsgiverne klager over mangel på arbejdskraft, er det ganske få virksomheder, der kontakter statens hotline, når de har brug for ledige hænder. På et halvt år har Jobservice Danmark, der står for jobtelefonen, modtaget 37 opkald.
Det viser en opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), ifølge Fagbladet 3F.
De seneste tal er fra maj, hvor fire virksomheder har kontaktet Jobservice Danmark.
Den landsdækkende hotline blev åbnet i 2014 for at hjælpe virksomheder med at finde arbejdskraft på tværs af kommunegrænser.
I 2017 fik 229 virksomheder hjælp til at finde nye medarbejdere, mens antallet faldt til 155 året efter.
Dansk Arbejdsgiverforening forklarer den manglende brug af hotlinen med, at virksomheder finder andre metoder til at rekruttere medarbejdere:
- Hotlinen er ikke noget, der fylder meget i virksomhedernes bevidsthed. Der er sikkert også flere, der ikke kender til eksistensen af den. Mange virksomheder samarbejder allerede med jobcentrene eller bruger digitale platforme som LinkedIn og Jobindex, når de skal rekruttere medarbejdere, siger Erik E. Simonsen, der er underdirektør i Dansk Arbejdsgiverforening.
3F mener dog, at virksomhederne bør give hotlinen en chance.
- Arbejdsgiverne vil gerne åbne for, at virksomhederne kan hente billig udenlandsk arbejdskraft i lande uden for Europa med den begrundelse, at virksomhederne i Danmark skriger på arbejdskraft. Men virksomhederne kan jo bare bruge hotline-telefonen eller ringe til os i 3F. Så skal vi nok gøre alt, hvad vi kan, for at finde den arbejdskraft, de har behov for, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel.
Fagbladet 3F