Du står hjemme i køkkenet midt i osen fra frikadellerne. Pludselig ringer telefonen insisterende, og du kan se, at det er fra et hemmeligt nummer.
"Det er sikkert en sælger!" tænker du med et mentalt suk.
Og er du som de fleste danskere, når du at piske en solid portion irritation sammen, allerede inden telefonrøret møder øret.
"Det er stressende at blive ringet op af en telefonsælger, især for børnefamilier midt i ulvetimen. Det er en af grundene til, at vi bliver irriterede," forklarer stresscoach Lene Marie Jensen.
I konkurrence med sagsbehandlere, parkeringsvagter og gadesælgere vinder telefonsælgere titlen som mest irriterende faggruppe med hele 56 procent af stemmerne.
Det viser en ny undersøgelse lavet af Wilke for Avisen.dk blandt 500 danskere.
En arbejdsdag fyldt med afvisninger
For den enkelte sælger kan det være enormt stressende at have et job, der går ud på at forstyrre andre mennesker.
"For nogle er det helt sikkert rigtigt hårdt og ubehageligt at opleve så mange afvisninger og sure mennesker hver dag. Samtidig får mange sælgere løn efter, hvor meget de sælger. Det betyder, at afvisningerne stresser endnu mere," siger Lene Marie Jensen.
Hun tilføjer, at der er store individuelle forskelle, og at nogle trives godt med at sælge gennem røret.
"Det kommer an på, hvor udadvendt man er, og hvor personligt man tager afslagene," siger stresscoachen.
Et nej er et nej
I Brancheforeningen Dansk Telemarked Forening forsøger man både at tage hånd om medarbejderne og irritere kunderne mindst muligt.
Det fortæller formand Michael Flintholm.
"Vi taler meget på medlemsmøderne om psykisk arbejdsmiljø. Det handler for eksempel om ikke at dunke de sælgere i hovedet, som ikke gør det så godt. I stedet skal de lære af dem, der gør det rigtigt godt," siger han.
Foreningen er træt af branchens dårlige ry og har derfor indført nogle retningslinjer for ikke at genere kunderne.
"Det handler for eksempel om at respektere et nej og ikke være for aggressiv. Man ringer jo og forstyrrer folk. Det skal man virkelig have respekt for," siger Michael Flintholm.
"De kan være grænseoverskridende"
Han tager afstand fra de steder, hvor telefonsælgerne er 100 procent provisionslønnede.
"Det kan være betænkeligt. Phonerne risikerer at blive så personligt motiverede, at de kan være grænseoverskridende."
Når over halvdelen af danskerne stempler telefonsælgere som mest irriterende, er det, fordi de påtrængende sælgere ødelægger det for alle andre, mener Michael Flintholm.
Mange er nemlig ikke med i brancheforeningen og overholder derfor ikke retningslinjerne.
"I vores hverdag møder vi en mur af fordomme, som er højere end Berlinmuren. Det er helt klart, fordi nogle telefonsælgere ødelægger det for os andre," siger han.
Vi kan ikke lide at sige nej
Hvis vi flipper ud på sælgeren eller smækker røret vredt på, skyldes det faktisk, at vi er for høflige. Det forklarer stresscoach Lene Marie Jensen.
"Problemet er, at mange har svært ved at sige fra på en pæn måde. Derfor bliver vi irriterede, pressede og sure over at blive sat i en situation, hvor vi er tvunget til at sige nej. Vi kan ikke lide os selv i den rolle," siger hun.
Også gadeindsamlere scorer højt på danskernes irritations-barometer. 26 procent peger på raslebøssebærerne, når de skal nævne de mest irriterende.
Sagsbehandlere og parkeringsvagter får henholdsvis fem og syv procent af stemmerne. Blot fire procent svarer, at ingen af de nævnte grupper er irriterende.
Hvem synes du er mest irriterende?
- Telefonsælgere - 56 procent
- Gadeindsamlere - 26 procent
- Parkeringsvagter - 7 procent
- Sagsbehandlere på jobcentre, borgerservice og lignende offentlige institutioner - 5 procent
- Ingen af disse - 4 procent
- Ved ikke - 2 procent
Wilke for Avisen.dk blandt 500 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er foretaget på internettet, og usikkerheden er cirka tre procent.