Hvis du bliver sygemeldt med stress, er der stor sandsynlighed for, at chefen tvivler på, at du virkelig ER stresset.
Det er en af konklusionerne på en ny undersøgelse, som psykologer fra Bispebjerg Hospital står bag.
Her viser interviews med chefer fra både offentlige og private arbejdspladser, at de har tendens til at reagere med enten at skyde skylden på den stressramtes personlighed og privatliv - eller direkte tvivle på, om den stressramte virkelig er syg.
”Jeg synes, det er uklædeligt, at arbejdsgiverne forsøger at tørre det af på medarbejderens privatliv,” lyder det fra arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Magisterforening, Ole Grønne.
Han pointerer, at de fleste mennesker kommer ud for op- og nedture i privatlivet, men at det som regel kun medfører stress, hvis jobbet samtidig er særligt belastende.
”Det er som regel jobbet, der får læsset til at vælte,” siger han.
Også Svend-Erik Hermansen fra HK ser resultatet som et tegn på dårlig ledelse.
”Der er endda også en tendens til, at nogle HR-afdelinger går efter det enkelte menneske. Kampen i de her år er, at stress bliver gjort til noget personligt, og det er meget ubehageligt,” siger han.
Ekstrem dårlig ledelse
At blive mødt med mistro i stedet for forståelse, når man i forvejen slås med stress, kan ses som en form for mobning.
Det siger Gitte Strandgaard, formanden for foreningen ’Voksenmobning – Nej Tak’.
”Det er et udtryk for ekstrem dårlig ledelse – ja, for den allerværste ledelse,” siger hun.
Andre gange kan en chef i bedste mening komme til at gøre tingene værre for den stressede - for eksempel ved at flytte ham over i en anden afdeling eller fratage ham opgaver.
Det kan føles som en straf oven i stressen, forklarer Gitte Strandberg.
”Det er virkelig forfærdeligt for folk at få frataget opgaver, som de gerne vil have. Men det bunder i en kultur, hvor man ikke må sige, at man har brug for hjælp, uden man får skudt i skoene, at man er for langsom. De fine ord om at hjælpe hinanden, som mange firmaer har, ligger bare i en skuffe og bliver ikke efterlevet,” siger hun.
Hvor er mit kontor og min computer?
Ifølge arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Magisterforening, Ole Grønne, får mange stressramte problemer med chefen, når de vender tilbage efter en sygemelding.
”For eksempel møder man op og så har chefen glemt, at man skulle komme tilbage den dag, ens kontor er blevet flyttet og computeren er blevet givet til en anden. Det er noget af det mest demotiverende. Efter den oplevelse søger de fleste væk eller siger op,” siger Ole Grønne.
Undersøgelsen fra Bispebjerg Hospital viser, at mistilliden og den manglende forståelse bunder i, at mange chefer ikke ved nok om stress. For eksempel tror mange, at man først har ”rigtig stress”, når man ikke kan komme ud af sengen.
Samtidig er cheferne ikke selv klar over, at de ikke ved nok om stress, og mange af arbejdspladserne er på papiret både åbne og forstående over for stressede medarbejdere.
I praksis sender cheferne dog et helt andet signal i deres måde at tale om stress på, og for eksempel er stressramte de første til at mærke øksen i en fyringsrunde, viser undersøgelsen.
Arbejds- og miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital står bag undersøgelsen, der hedder Copework.
Undersøgelsen består af dybdegående interviews med en række chefer og arbejdsmiljørespræsentanter på offentlige og private arbejdspladser.
Se den fulde rapport.
Psykolog Yun Ladegaard står blandt andet bag projektet.