Sikkerhedskrig i lufthavnen efter fyring

Chauffør fyret for at bakke ind i flyvinge i Kastrup Lufthavn. 3F kræver ham genansat af hensyn til sikkerheden.
Det skal gå stærkt, når fly gøres klar.
Det skal gå stærkt, når fly gøres klar. (Colourbox)

Sikkerheden i Kastrup Lufthavn er truet i kølvandet på et uheld, hvor en chauffør bakkede ind i en flyvinge.

Han meldte selv skaden til lufthavnen, som han skal. Alligevel blev han bortvist.

”Flysikkerheden tager skade. Det her fremmer en kultur, hvor folk frygter at indberette sikkerhedsproblemer,” siger Henrik Bay-Clausen, der er formand for 3F Kastrup, der organiserer en lang række faggrupper i lufthavnen.

Som del af begrundelse for bortvisningen henviser chaufførens arbejdsgiver, cateringfirmaet LSG Skychefs, til, at han i sommer har haft en 'nærved-ulykke'. Netop denne begrundelse får Henrik Bay-Clausen op i det røde felt.

"Han gjorde præcis det, han skulle og indberettede det, som Lufthavnen har opfordret til. Alligevel bliver det brugt imod ham," siger Henrik Bay-Clausen.

Uden vinkemand

Sagen begyndte at rulle, da chaufføren den 28. november bakkede ind i vingen på det fly, han netop havde leveret mad til.

Han bakkede uden en såkaldt ”vinkemand” – en kollega, der står bag ved og signalerer, hvor meget plads der er at gøre godt med.

Flyet måtte tages ud af drift en dag, mens skaden på positionslys blev udbedret. Dagen efter blev medarbejderen bortvist.

Både i sommer og ved den nylige påkørsel indberettede chaufføren selv, hvad der var sket.

Vigtigt for arbejdet

Kristian Durhuus er driftsdirektør i Københavns Lufthavn (CPH). Han vil ikke udtale sig om den konkrete sag, men understreger, at det er vigtigt for sikkerhedsarbejdet, at der bliver rapporteret både ved ulykker og nærved-ulykker.

”Det er vigtigt for vores arbejde med sikkerhed, at folk selv melder ind. Derfor er den safety-politik, vi kører i Københavns Lufthavn, at få alle til at rapportere, så vi kan indsamle, lære og blive bedre. Den politik siger selvfølgelig også, at det ikke skal være farligt at stå frem,” siger Kristian Durhuus.

Han understreger dog, at CPH ikke blander sig i, hvilke konsekvenser ulykker har for den enkeltes ansættelsesforhold.[pagebreak]

”Det kan vi ikke blande os i. Og det er klart at gentagelsestilfælde kan få konsekvenser,” siger Kristian Durhuus.

Afgørende indberetninger

Indberetninger af nærved-ulykker er afgørende for sikkerhedsarbejdet, fordi de giver grundlag for at gribe ind før, det går rigtigt galt.

”Vi lægger op til, at man bruger dem til læring. Samtidig er det vigtigt for vores arbejde at have så meget statistik som muligt på risiko,” siger Kristian Durhuus.

Netop indberetningerne er i farezonen, når medarbejderne risikerer det bliver brugt i en fyringssag, mener Henrik Bay-Clausen.

”Når en dansk arbejdsgiver vælger at bruge det som lufthavnen opfordrer medarbejderne til at fortælle som del af grundlaget begrundelse for en fyring, så er det klart, at det kan få nogen til at overveje om det er smart at rapportere,” siger Henrik Bay-Clausen.

Skal mere til

Hos CPH mener Kristian Durhuus næppe, at den konkrete sag i sig selv vil få ansatte til at afholde sig fra at rapportere nærved-ulykker.

”Jeg tror, der skal mere til før, det giver problemer. I langt de fleste tilfælde bliver i øvrigt nærved-ulykker set af andre. Men selvfølgelig vil det være uheldigt, hvis det holder nogen fra at rapportere til os,” siger Kristian Durhuus.

Hos 3F Kastrup anerkender Henrik Bay-Clausen, at den nu fyrede chauffør bakkede uden den vinkemand, der burde have været der. Men i samme åndedrag kalder han fyringen er en kraftig overreaktion.

Ikke for sjov
”Makkeren var inde i flyet, men han valgte alligevel at bakke, fordi andre ventede på at komme til, og flyet i forvejen var forsinket. Det er ikke noget han har gjort for egen vinding eller sjovs skyld,” siger Henrik Bay-Clausen.

Han mener langt fra, det er første gang, nogen har bakket uden vinkemand i en til tider hektisk hverdag i lufthavnen.

”Det er vores opfattelse, at ledelsen er klar over, at det foregår jævnligt. Normalt får man ros, når det går godt,” siger Henrik Bay-Clausen.

Derfor vil 3F nu køre sagen i arbejdsretten med krav om, at medarbejderen bliver genansat.

LSG Skychefs oplyser i en mail, at man mener at have overholdt dansk lovgivning, men vil ikke kommentere sagen yderligere.

Nedlagde arbejdet
Chaufførens cirka 50 kollegaer hos LSG nedlagde arbejdet i protest mod fyringen. De har dog valgt at genoptage arbejdet i går, da de blev truet med fritstilling.

Til gengæld er der rygter om, at andre ansatte i lufthavnen vil nedlægge arbejdet torsdag i sympati med den fyrede og hans kollegaer.[pagebreak]

”Jeg håber absolut ikke det breder sig, og jeg skal opfordre alle til at afholde sig fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Men der er en risiko for at det breder sig,” siger Henrik Bay-Clausen.

Ophidsede på forpladsen
”Vi kan jo også notere os, at alle der arbejder ude på forpladsen (ude ved flyene red.), er ophidsede over, at han er blevet fyret. Det betyder, at det kan ramme enhver,” siger han.

Samtidig mener han, at det skaber unødvendig usikkerhed, at LSG i opsigelsesbrevet til chaufføren påstår, at han har været anholdt i forbindelse med nærved-ulykken i sommers.

”Det er jo benzin på bålet, når arbejdsgiver på den måde manipulerer med fakta,” siger Henrik Bay-Clausen.

Påstået anholdelse
Mens Københavns Lufthavne ikke vil kommentere på selve fyringen, vil de gerne kommentere på de faktiske omstændigheder – herunder den påståede anholdelse.

”Det kan jeg overhovedet ikke genkende. Det har vi slet ikke myndighed til. Han blev indkaldt til en korrigerende samtale i safety-afdelingen. Det er helt fast praksis ved nærved-ulykker,” siger Kristian Durhuus.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.