Flyselskabet SAS nægter at give sig i en strid om en gruppe passagerers krav på erstatning.
Foreløbigt har både by- og landsret dømt SAS til at kompensere passagererne for en forsinket rejse. Men nu er turen kommet til dommerne i landets øverste domstol.
Fredag oplyser Procesbevillingsnævnet, at sagen er så principiel, at den skal behandles af Højesteret.
Dermed er det sidste ord ikke sagt i striden om en flyvning fra København til Washington, hvor 24 passagerer kræver erstatning.
Egentlig skulle de være landet i den amerikanske hovedstad klokken 15 lokal tid 13. september 2013. Men det skete først cirka fire timer senere.
Forsinkelsen på turen skyldtes, at der på en flyvning dagen før på samme rute var opstået problemer. På grund af heftigt uvejr med mange lyn blev maskinen omdirigeret til Philadelphia.
Sagen er i både Københavns Byret og Østre Landsret blevet afgjort på baggrund af EU-regler. De siger, at selskaber skal betale for forsinkelser på tre timer og mere - med mindre de kan undskylde sig med "usædvanlige omstændigheder".
I dette tilfælde medgav Københavns Byret, at lynnedslagene dagen før var usædvanlige omstændigheder. Men omstændighederne kan ikke udstrækkes til også at gælde det følgende døgn, fremgik det af afgørelsen.
I landsretten påpegede man endvidere, at SAS burde have været i stand til at skaffe et andet fly. Alternativt kunne selskabet have annulleret afgangen og ombooket passagererne, lød det fra landsdommerne.
Af den grund blev de 24 passagerer hver tilkendt en kompensation på 600 euro, hvilket i alt svarer til 107.464 kroner.
Tidligere i år fik SAS medhold i en anden sag i landsretten. Otte passagerer var af byretten blevet tilkendt i alt cirka 15.000 kroner, men i landsretten blev selskabet frifundet.
Her drejede det sig om en flyvning fra København til Birmingham, hvor de rejsende kom frem seks timer for sent.
En fugl var røget ind i flyets ene motor tidligere på morgenen under indflyvning til Kastrup, og derfor skulle flyet repareres.
Spørgsmålet var, om selskabet gjorde nok for at skaffe et erstatningsfly. Nej, mente byretten - men landsretten havde den modsatte opfattelse.
Branchen mener, at erstatningsræset er gået for vidt. Den ønsker at få EU-forordningen ændret.
/ritzau/