Der er ingen, der har sagt, at det skal være nemt at spare penge. Og det er det så heller ikke med Ryanair.
Da rundturen København-Dublin bliver bestilt, tager det med ufrivillige kaffepauser cirka halvanden time. Årsag: Hjemmesiden fryser fast fire gange undervejs, så der må startes forfra.
Dertil kommer, at de irske købmænd (læs Ryanair) på hjemmesiden tvinger kunden forbi en lang række sider, hvor man skal forholde sig til en masse ekstra købsmuligheder.
Ligesom hvis man skulle gå en bestemt rute for at nå frem til kassen i supermarkedet. Ved køb af flybilletter og udskrivning af boardingkort SKAL man forbi 'varehylderne', hvor man kan tilkøbe:
Ønsker man en bestemt siddeplads? Vil man have lov til at medbringe en barnestol? Hvad med rejseforsikring, baggageforsikring, hotelleje, billeje og transport fra og til lufthavnen?
Hvis man vil tjekke en kuffert ind, starter prisen på 164 kroner.
Lignende tilbud om tilkøb får man også hos andre lavprisselskaber som Norwegian. Her er markedsføringen dog mere afdæmpet.
Endelig kan en kvittering printes ud.
514 kroner står der for returrejsen København-Dublin. Og nåh ja, så skal man for alt i verden huske også at udskrive sine boardingkort ud. Glemmer man det og møder op i lufthavnen, vil man blive afkrævet et gebyr.
- Vi synes de skal betale 60 euro for at være så dumme, har Ryanair topchefen Michael O’Leary sagt til de to engelske aviser The Guardian og The Telegraph om de passagerer, der kom til at glemme at udskrive deres eget boarding pass.
Vandring til finger
I Københavns Lufthavn skal man ligesom med EasyJet gå helt ud til den alleryderste finger i Terminal Go – som en gang hed Terminal 2.
Her kører kontrollen ved gaten smertefrit, og der bliver sagt ’good afternoon’ af en stewardesse i Ryanairs uniform med blå kjole og gul t-shirt.
Uniformen fra Ryanair selv skal hun betale 200 kroner om måneden af sin løn for at leje. Men det behøver man ikke forholde sig til som passager.
Beskederne i flyets højttalere på gebrokkent engelsk behøver man heller ikke at forholde sig til. Det er heller ikke helt let at forstå.
Men undervejs kan man som i andre selskaber med lave priser købe sig til mad og drikke.En kop te og en chokoladebar kan købes for 34 kroner.
Der er ingen skærme til fremvisning af film bag på flysæderne i Boeing 737-800 flyet. I stedet sidder der på toppen af de gule stole reklamer for snacks, kaffe, te og sandwiches.
Underholdningen undervejs er et tilbud om, at man kan støtte Ryanairs ’velgørenhedspartner’ ved at købe lodder, hvor man kan vinde en bil eller en million euro. Med sådan en præmie kunne det blive til mange flyveture …
Irer skælder ud
Velankommet til Dublin, kan man tjekke ind på Charles Stewart Guesthouse, som er et gammelt, men nogenlunde velholdt hotel. Enkeltværelse plus morgenmad koster mere end flyveturen frem og tilbage: 605 kroner.
Og på Murray's Bar & Grill kan man skylle dagen ned med en Kilkenny fadøl til den nette sum af 40 kroner. Faktisk kan man flyve frem og tilbage fra København til Dublin til samme pris som 13 fadøl i baren.
- Det kan meget vel være, at Ryanair kan prale af at bringe turister og penge – til København og andre byer i EU. Men det er ikke rimeligt, når Michael O’Leary (topdirektør for Ryanair, red.) gør det på ryggen af de ansatte. De arbejder for en slik, siger irske Jim O'Leary.
Alligevel har han sammen med sin kone Eileen benyttet den nye rute til en billig forlænget weekend i København.
Jim O'Leary har betalt 150 kroner for returrejsen til København.