Skal du køre i bil ind til København, efter en rød regering har indført betalingsringen rundt om København, så vil det ramme dig mindst, hvis du har en god løncheck hver måned.
Der er nemlig ikke rabat til de lavestlønnede, selvom de måtte være afhængige af deres bil for at komme på arbejde.
Det siger den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke. Det er for administrativt bøvlet at håndtere, lyder forklaringen.
"Vi har kigget meget på, hvad de har gjort i Stockholm og i Oslo, hvor de har det med stor succes. Og det, de siger til os, er, at det er for kompliceret at lave den slags beregninger, og gevinsten på det sociale regnskab er forsvindende lille," forklarer Magnus Heunicke til Newspaq.
Meldingen kommer efter, at økonom og trafikforsker Ismir Mulalic fra DTU Transport har konkluderet, at betalingsringen vil ramme de lavestlønnede grupper hårdest. Det skyldes, at de er nødt til at bosætte sig uden for betalingsringens grænse, hvor den kollektive trafik ikke nødvendigvis er så stærk, at det kan hænge sammen i en familie, der skal på arbejde og hente og bringe børn i vuggestuer og børnehaver.
Men for Socialdemokraterne og SF handler det foruden de administrative udfordringer og den lille gevinst for de lavestlønnede også om, at det er lavtlønsgrupperne, der bruger den kollektive trafik mest, og indtægten fra betalingsringen skal gå til at styrke tog- og busdrift.
"Vi ved, at folk der virkelig har behov for et bedre og billigere kollektivt alternativ, det er jo primært lavtlønsgrupperne. Det vil sige, at de får gavn af vores forslag," siger Magnus Heunicke.
Trafikminister Hans Christian Schmidt (V) er ikke overraskende begejstret for trafikforskerens melding, da regeringen hele tiden har fastholdt, at betalingsringen vil ramme socialt skævt, men det afviser Socialdemokraterne altså.