Når det omstridte it-system Sundhedsplatformen natten til lørdag rulles ud på landets største hospital, Rigshospitalet, vil mange af de væsentlige tekniske problemer, som tidligere har været i systemet, være blevet rettet.
Bedre uddannelse og solid forberedelse skal sikre det milliarddyre it-system en god begyndelse. Det fortæller direktør i Region Hovedstaden Hjalte Aaberg.
- Vi har lært af erfaringerne og rettet til. Rigtigt mange af de væsentlige tekniske problemer, som vi har gået og kæmpet med, har vi fået løst, siger han.
På Herlev og Gentofte Hospital oplevede de ansatte mange fejl i forbindelse med implementeringen af systemet.
Efter nogle uger med it-systemet var både læger, sygeplejersker og lægesekretærer fremme med kritik af Sundhedsplatformen.
Der var blandt andet problemer i forbindelse med blodprøver, som ikke gik igennem, og henvisninger til kræftbehandling, der sad fast i systemet.
Senest har Region Hovedstaden fredag erkendt, at registreringen af kræftpatienter er mangelfuld.
Og det har været en hård omgang for personalet på Herlev og Gentofte Hospital at arbejde med det nye it-system. Det erkender regionsdirektøren.
- Men helt grundlæggende synes jeg, at vi har grebet det an på den fuldstændigt rigtige måde, siger Hjalte Aaberg.
- Så jeg er meget fortrøstningsfuld i forhold til det samlede forløb. Og jeg synes egentlig, at det går udmærket.
På Rigshospitalet ser vicedirektør Susanne Poulsen det som en stor fordel, at de er nummer to til at implementere systemet.
- Netop fordi vi ved, at der har været og måske også er problemer på Herlev og Gentofte Hospital, er vi opmærksomme på de problemer, der eventuelt kan opstå, så vi kan få dem rettet med det samme, siger hun.
- Både ledelsen og vores medarbejdere er spændte. Men vi føler os parate til at komme i gang med at lære systemet at kende, tilføjer Susanne Poulsen.
Sundhedsplatformen skal rulles ud i hele Region Hovedstaden og Region Sjælland frem mod 2018.
/ritzau/