Udenlandske lastbilchauffører kører alt for ofte ulovligt rundt med gods på de danske landeveje, og det skal der sættes en stopper for.
Derfor lancerer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) nu en række initiativer, der skal dæmme op for den ulovlige såkaldte cabotagekørsel. Det sker på baggrund af en ny rapport.
- Ulovlig cabotagekørsel er en alvorlig trussel mod det danske vejtransporterhverv, og det er derfor vigtigt, at der gøres mest muligt for at dæmme op for det, siger Henrik Dam Kristensen i en pressemeddelelse.
Cabotagekørsel dækker over de ture, som udenlandske chauffører kører indenrigs i Danmark fra de afleverer et internationalt læs og til de samler et nyt op og forlader landet.
EU-reglerne giver lov til tre af disse ture, men meldingerne fra branchen er, at ordningen bliver misbrugt af billige, udenlandske chauffører, som laver internationale proformature for at køre cabotagekørsel i Danmark.
I efteråret blev der nedsat et udvalg i Trafikstyrelsen, som skulle foretage en gennemgang af hele cabotageområdet. Og det er på den baggrund, at transportministeren nu reagerer.
- Regeringens initiativer drejer sig om alt fra højere bøder, bedre kontrolmuligheder og ændringer af, hvornår der overhovedet må udføres cabotagekørsel, siger Henrik Dam Kristensen.
- Det er en meget ambitiøs pakke af initiativer, vi nu vil iværksætte, og som jeg er overbevist om kan bidrage væsentligt til at reducere omfanget af ulovlig cabotagekørsel, siger han.
Ud over de nævnte initiativer vil regeringen forsøge at bringe fokus på problemstillingerne i EU-systemet.
- Ulovlig cabotage er ofte lig med social dumping, og det skal vi sætte mest muligt ind overfor. Social dumping løses først og fremmest igennem EU. Derfor vil jeg sætte initiativer i gang for at få problemet højere op på dagsordenen, siger han.
/ritzau/