Adskillige skibe og rederier undlader at oplyse myndighederne om, at de sejler med såkaldt farligt gods, der dækker over en lang række sundheds- eller miljøskadelige stoffer, skriver Politiken Søndag.
Det er ellers et ufravigeligt krav fra FN's maritime organisation IMO, at større skibe skal registrere eventuel farlig last som eksempelvis råolie eller giftige kemikalier i den særlige webdatabase SafeSeaNet, før skibet sejler fra havn.
Men i gennemsnit 120 gange hver måned afsløres et skib i at sejle med farligt gods gennem Øresund uden at have tastet oplysningerne ind.
Kravet er indført for at højne sikkerheden og imødegå miljøkatastrofer, oplyser Per Bæk Hansen, chef for VTS Øresund, der overvåger og servicerer skibstrafikken til Politiken.
- Kommer der først et stort olieudslip i Øresund, kan det jo få uoverskuelige konsekvenser. Derfor skal myndighederne i tilfælde af en ulykke hurtigt kunne finde oplysninger om skibet i databasen, så man kan sætte korrekt og hurtigt ind over for forureningen, siger han.
Operatørerne VTS Øresund opdager typisk skibenes forglemmelse, når de er i radiokontakt med besætningen, før de store fragtskibe sejler ind i Øresund.
- Siden sidste efterår har vi spurgt skibene, om de har farligt gods om bord. Og her svarer en del altså bekræftende, selv om de ikke har oplyst om det. Vi er egentlig lidt overraskede over, at antallet er så højt, siger Per Bæk Hansen.
- Vi fortæller dem naturligvis, at de skal registrere korrekt, men ellers kan vi ikke foretage os noget over for besætningen eller rederiet, konstaterer han.
Antallet af undladelser svinger, men ligger på omkring 90-150 om måneden. Det svarer til knap fem procent af alle skibspassager gennem Øresund. Lignende statistik laves ikke for Storebælt, selv om reglerne også gælder hér.
- Det her fortæller mig jo, at det er op ad bakke med at forbedre sikkerheden, siger havbiolog i Danmarks Naturfredningsforening Henning Mørk Jørgensen.
/ritzau/