Det danske beredskab mod oliekatastrofer til søs er fyldt med huller. Og det på trods af, at risikoen for olieulykker med tankskibe er større end nogensinde før på grund af den stigende skibstrafik.
»En oliekatastrofe vil ramme os unødigt hårdt, fordi beredskabet er for dårligt,« advarer John Poulsen, der er formand for skibsofficererne i Fiskeridirektoratet, der er med til at overvåge de danske farvande.
Danmarks to gamle større miljøskibe sejler så langsomt, at de vil være mindst 14 timer om at nå fra deres havn til et olieudslip i yderområder som Vadehavet, Skagerrak eller Østersøen ved Bornholm. En hurtig udrykning er ellers afgørende, hvis olien skal holdes fra kysterne.
Dermed kan Danmark ikke overholde de internationale tidsfrister i den såkaldte Helsinki-konvention, og myndighederne må sætte deres lid til de frivillige i Marinehjemmeværnet eller udenlandske miljøskibe.
De danske miljøskibe har heller ikke elektroniske søkort. Og i modsætning til eksempelvis svenske miljøskibe har de ikke udstyr til at observere olie i mørke.
Heller ikke i hårdt vejr kan skibene gøre større nytte. Skibenes flydespærringer, der skal indæmme olien, virker sjældent, hvis bølgerne er over 1,5 meter høje, hvilket de i eksempelvis Østersøen er i op til 30 procent af tiden.
Endelig afholder mandskabet slet ikke øvelser i vintermånederne af frygt for at beskadige udstyret, selvom risikoen for en ulykke netop er størst om vinteren.
Intet sket
Rigsrevisionen påpegede allerede i 2005 flere af manglerne. Blandt andet at skibene er for langsomme. Men siden er stort set intet sket.
»Det er som om, der skal lig på bordet, før alvoren går op for de ansvarlige,« siger Henning Mørk Jørgensen, fagmedarbejder i Danmarks Naturfredningsforening.
Ifølge en nyere konsulentrapport vil Danmark blive ramt af et udslip på mindst 3.000 tons olie hvert femte år. Og risikoen stiger dag for dag i takt med den øgede olietransport fra Rusland.
»Vi siger ikke længere hvis det sker . Nu siger vi når det sker ,« siger miljøfaglig chef i Verdensnaturfonden, Jacob Sterling.