De helt nyudannede pædagoger, der passer dine børn til dagligt, er blevet dårligere.
Uddannelsen er nemlig præget ved alt for lidt undervisning og en praktiktid, som handler mere om drift end læring, viser en ny Rambøll-evaluering. Det skriver Berlingske.
Ifølge rapporten er timetallet på uddannelserne meget svingende og nogle steder yderst lavt, og det i en sådan grad, at især yngre studerende udfordres af for meget selvstudium.
Dertil kommer, at de studerende under praktikken indgår som en del af normeringen med manglende fokus på læring.
Uddannelsesminister Morten Østergaard går nu ind i sagen.
- Professionsuddannelserne må stille højere krav til sig selv om øget kvalitet. Jeg vil give dem tre år til at øge kvaliteten, og det skal hvert år dokumenteres, at det går fremad, siger han til Berlingske.
I København opfordrer børne- og ungdomsborgmester Anne Vang regeringen til at øremærke en del af pengene fra 2020-planen til pædagoguddannelsen, så de studerende kan få flere timer.