Nu må hurtige elcykler køre på cykelstien - men kræver kørekort

Fra på søndag træder en ny ordning i kraft, der betyder, at speed pedelec elcykler må køre lovligt på cykelstier side om side med almindelige cykler. (Foto: Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix/arkiv)

Efter et hastemøde i Transportministeriet kræver det kørekort at føre en af de hurtige speed pedelec el-cykler, hvis man er under 18 år.

Der kan komme god fart på en såkaldt speed pedelec, der er en elcykel med en kraftig motor, der kan køre op til 45 kilometer i timen.

Fra på søndag træder en ny ordning i kraft, der betyder, at de hurtige cykler må køre lovligt på cykelstier side om side med almindelige cykler. Efter et hastemøde i Transportministeriet fredag kræver det dog kørekort at føre en af de hurtige cykler, hvis man er under 18 år, skriver TV 2 Lorry.

Det var transportordfører Rasmus Prehn (S), der havde kaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) til møde. Han havde håbet på, det ville munde ud i endnu flere skærpede krav til den nye ordning.

- Vi måtte konstatere relativt hurtigt i mødet, at Ole Birk Olesen har blå blok i ryggen, og der er flertal for at fastholde prøveordningen. Når det så er sagt, så er det trods alt et skridt i den rette retning, at man fremover som minimum skal have knallertkørekort for at køre på en pedelec, siger Rasmus Prehn til TV2 Lorry.

Minister: Et godt tilbud til pendlerne

Den nye ordning betyder, at de hurtige pedelecs ikke længere bliver kategoriseret som store knallerter og derfor må køre på cykelstien. Aldersgrænsen sænkes samtidig til 15 år, men er man under 18 år, skal man have knallertkørekort eller være omfattet af forsøgsordningen for bilkørekort til 17-årige.

- Det glæder mig, at Folketingets partier er åbne over for nye måder at sikre danskerne mobilitet på. En speed pedelec kan vise sig at være et godt tilbud til pendleren, der har 20 km til arbejde, i stedet for at anskaffe sig en bil nummer to i husstanden, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Partierne har aftalt at holde et nyt møde inden 1. maj 2019 for at drøfte erfaringerne med forsøgsordningen.