Hvis du på nettet har købt en vare i et andet land, løber du ofte panden mod en mur, hvis der er uoverensstemmelser med den virksomhed, der sælger produktet, eksempelvis hvis varen er defekt.
På internettet er det nemlig svært at overskue, hvilke regler der gælder, og hvilken myndighed, du skal klage til, hvis virksomheden ikke selv anerkender din klage.
I takt med at e-handel på tværs af lande stiger og stiger, gør EU det nu hurtigere og billigere at klage over et internetkøb.
Kommissionen vil nemlig oprette en europæisk internetportal, hvor forbrugerne nemt vil kunne udfylde en standard klageformular på klagerens eget sprog.
Portalen vil derefter videresende klagen til den rette mæglingsinstans, der så foreslår en løsning inden for 90 dage. Hele processen vil kunne klares over nettet, og portalen vil kunne behandle alle online-køb - også i forbrugerens eget land.
Dansk Erhverv er imidlertid ikke imponeret over de nye klageregler fra EU. Afgørelserne i klagesagerne er nemlig frivillige, og det betyder, at virksomhederne ikke behøver at rette sig efter dem.
- Det er at føre forbrugerne bag lyset, når det påstås, at forbrugerne nu kan få behandlet en klage, når de nethandler i EU.
- Sandheden er nemlig, at de nok får flere steder, de kan klage, men virksomhederne behøver ikke rette sig efter afgørelserne, siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.
Problemet er ifølge Dansk Erhverv, at reglerne skaber unfair konkurrence, fordi det ikke er alle virksomheder, der skal følge afgørelserne.
- Hvis det danske Forbrugerklagenævn har afgjort, at en udenlandsk netbutik skal kompensere en forbruger i en klagesag, kan den bare lade være med at rette sig efter afgørelsen.
- Men det kan en dansk virksomhed ikke. Det er konkurrenceforvridende, siger Lone Rasmussen.
De nye regler bygger på de klagesystemer, der allerede gælder i medlemslandene. I nogle lande er afgørelserne bindende, mens det i andre lande ikke er. Og hvis det ikke er bindende, behøver virksomheden ikke at følge afgørelsen.
/ritzau/