Syv gange meget.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sparer ikke på ordene, når han skal udtrykke sin skepsis overfor et nyt forslag fra Dansk Folkeparti om finansieringen af en ny Storstrømsbro.
Dansk Folkeparti vil lade det statslige selskab Sund & Bælt, der også administrerer Øresundsbroen og Storebæltsbroen, stå for finansieringen, men det vækker ingen begejstring hos transportministeren.
- Jeg tager imod indspillet her, men jeg synes sådan set, at det stadigvæk er meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget problematisk, siger Henrik Dam Kristensen.
Den nye Storstrømsbro har i den grad fået vandene til at skilles i dansk trafikpolitik.
Regeringen vil finde de 3,9 milliarder, som en ny bro koster, i Infrastrukturfonden, der afsættes til forskellige trafikprojekter.
Men de borgerlige partier vil hellere finde pengene ved at udskyde tilbagebetalingen af den kommende Femernforbindelse og i stedet bruge Infrastrukturfondens midler til at bygge nye veje.
Uenighederne fik for små to uger siden transportministeren til at udskyde forhandlingerne på ubestemt tid. Derfor vil Dansk Folkeparti puste nyt liv i processen med det nye udspil.
- Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).
Men forslaget får altså ikke regeringen til at bide på krogen og genoptage forhandlingerne.
- Vi er tilbage ved, om det skal betales her og nu med nogle penge, som er af en sådan karat, at vi også kan bruge dem hos købmanden.
- Det er stadigvæk ikke reelle penge i hånden, siger Henrik Dam Kristensen om DF's forslag.
Transportministeren vil ikke ind på, hvornår han vil genoptage forhandlingerne, men der er to deadlines, som lægger et vist tidspres.
For det første skal beslutningen træffes, så Storstrømsbroen er færdigbygget, inden den nye tunnel under Femern Bælt står klar i 2021. Og det andet element er regeringens ønske om at få EU til at betale en del af regningen.
- Den deadline er helt klar, og den hedder 1. februar. Så er det sket med i den her omgang at kunne søge projektstøtte, og det kan være helt op til 150 millioner kroner, vi kan få i medfinansiering af EU.
- Så vi skal forhåbentlig finde en løsning, inden det nye år bliver særlig gammelt, siger Henrik Dam Kristensen.
/ritzau/