Årets tredje kvartal blev rigtig fornuftigt for bryggerikoncernen Carlsberg, der kunne glæde sig over et resultat før skat på 3,15 milliarder kroner.
Det er dog en tilbagegang i forhold til året før, hvor resultatet nåede op på næsten fire milliarder kroner.
Omsætningen steg med 1,4 milliarder kroner til 18,8 milliarder kroner.
For årets første ni måneder er omsætningen nået op på 51,2 milliarder kroner mod 48,7 milliarder kroner for samme periode sidste år.
- Vores resultat for tredje kvartal svarede til vores forventninger, og vi er godt på vej til at indfri forventningerne for helåret, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen fra Carlsberg.
Han er især tilfreds med, at en vedholdende indsats for at øge salget af internationale premium-mærker og lokale stærke mærker har givet øgede markedsandele.
- Det er meget positivt, at vi er tilbage på vækstsporet i Rusland, og at vi i tredje kvartal øgede vores markedsandel både i forhold til sidste kvartal og i forhold til samme kvartal sidste år, siger Carlsberg-chefen.
Carlsberg havde i tredje kvartal en markedsandel på 38,9 procent i Rusland. I andet kvartal lå den på 37,9 procent.
Den samlede ølproduktion holdt sig nogenlunde uændret, målt i millioner hektoliter.
Men Carlsberg opnåede fremgang i markedsandele i både Vesteuropa og Asien samt også i Ukraine.
Stigningen i markedsandele tilskriver Carlsberg i høj grad stærke resultater for internationale premium-mærker som Carlsberg, Tuborg, Kronenbourg, Grimbergen og Somersby.
En væsentlig årsag til Carlsberg-mærkets fremgang var EM-slutrunden i fodbold, hvor Carlsberg var sponsor. Tuborg-mærket er blevet "forynget" med en ny pr-kampagne, og mærket er gået seks procent frem.
Lanceringen af cidermærket Somersby fortsætter, og drikken er lanceret på 10 nye markeder i år, noterer bryggerikoncernen.
På baggrund af resultaterne for tredje kvartal fastholder Carlsberg forventningen til årets resultat.