Mens antallet af ældre stiger og stiger, falder antallet af elever på social- og sundhedsuddannelsen.
Branchen har svært ved at tiltrække nye elever, og kæmper med at gøre uddannelsen mere attraktiv.
I 2015 var der 14.706 elever på social- og sundheds-uddannelserne. Året efter var det faldet til 10.687. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Og det er særligt blandt elever over 25 år, at faldet er markant. I 2016 var der 6.920 elever over 25 år på uddannelsen, og det er præcis 3.000 færre end året før.
Tallene afslører også, at tilgangen af nye elever i 2016 er det laveste siden 2005.
Hos foreningen Danske SOSU-skoler peger formanden, Jeppe Rosengård Poulsen, på, at det sparsomme økonomiske grundlag på grunduddannelsen kan være en hæmsko for dem over 25 år.
- Vi har fået et obligatorisk grundforløb, der samtidig er SU-berettiget. Vi må erkende, at mange af de elever over 25 år, vi traditionelt har, bor ude eller er enlige forældre, og der kan SU være en svær størrelse, siger Jeppe Rosengård Poulsen.
(Artiklen fortsætter under grafikken)
Negativ omtale
Tine Rostgaard fra VIVE har forsket i socialpolitik og især fokuseret på ældreplejen. Ifølge hende har der manglet fokus på de mange forskellige evner, det kræver at arbejde i sektoren.
- Der har generelt været negativ omtale af sosu-medarbejdere i medier og i den generelle befolkning. Man har lidt skabt et billede af, at det ikke kræver de store faglige kompetencer. Det, tror jeg, er forkert. For det er et ret kompliceret område, siger Tine Rostgaard.
Generelt har omtalen af faget fokuseret alt for meget på økonomiske forhindringer, forklarer Tine Rostgaard.
Og det er alt sammen noget, der har været med til at skabe et uattraktivt billede af faget som et, hvor arbejdsbyrden og arbejdsmængden er meget stor.
- Vi ved, at de medarbejdere, der står for rehabilitering, synes arbejdet er mere meningsfuldt. Det batter virkelig, når de kan se, at det gør en forskel for borgeren, og at borgeren får mere livskvalitet ud af det, siger Tine Rostgaard.
Flere forklaringer
Jeppe Rosengård Poulsen påpeger, at social- og sundhedsuddannelserne i sig selv tegner sig for langt den største andel af erhvervsuddannelserne herhjemme. Han er derfor kun 'delvist enig' i, at uddannelsen ikke er attraktiv nok, men erkender, at der er et problem.
- Der kan ligge nogle image-ting i det. Af en eller anden besynderlig grund er det i Danmark ikke en værdi i sig selv at kunne drage omsorg for andre mennesker. Selvom vores samfund er afhængigt af det, siger Jeppe Rosengård Poulsen.
Han mener, at man i langt højere grad skal bruge sosu-eleverne selv som gode ambassadører til at rekruttere nye elever.
Og selvom der er meget fokus på større arbejdsmængde og normeringer, er det ikke et fænomen, der er forbeholdt social- og sundhedsbranchen.
- Jeg tror ikke, der er så mange i den offentlige sektor i dag, der ikke godt kunne tænke sig noget mere tid. Man skal vælge jobbet, fordi mange gerne vil det, og fordi man ser en værdi i at være sammen med andre mennesker, siger Jeppe Rosengård Poulsen.
Tal uddannelsen op
Sektorformand i FOA social- og sundhed, Karen Stæhr, kalder det bekymrende for fremtiden, at antallet af elever er faldet. Hun mener, at en af forklaringerne er et igangværende generationsskifte i faget.
- Der er nogle store årgange, der går ud, og nogle små der skal ind. Uddannelserne har kamp om ungdommen, men også dem over 25 år. Jeg synes, at man fra arbejdsgivernes side skal gøre mere for at tale faget og uddannelsen op, siger Karen Stæhr.
Men det er vel nemt at sige, at det kun er arbejdsgiverens ansvar. Skal i fra FOA's side ikke selv gøre noget for at uddannelsen bliver mere attraktiv?
- Vi har også et ansvar for at tale uddannelsen op. Vi skal tale om arbejdsvilkår, der gør, at man kan tåle at være på arbejde, og at arbejds- og familieliv hænger sammen. Men vi skal også tale om faget som et, der er meget berigende, siger Karen Stæhr.
Hun fortæller, at FOA ved de næste overenskomstforhandlinger vil have stort fokus på manglen på medarbejdere. Men hun glæder sig også over, at der i den seneste trepartsaftale åbnes op for, at allerede uddannede sosu-assistenter kan dygtiggøre sig yderligere gennem målrettede AMU-kurser.