Når supermarkeder kæmper om at fortælle forbrugerne, hvor det er billigst at købe ind, bliver det samtidig paradoksalt dyrere for forbrugerne.
Prisniveauet i danske supermarkeder presses nemlig opad på grund af udgifterne til massive reklamebombardementer, skriver 24timer.
"Detailhandlens markedsføringsindsats i Danmark er steget dramatisk de seneste fem år, og der udgives betydeligt flere tilbudsaviser," siger CBS-lektor Per Østergaard Jacobsen til 24timer.
Leverandørerne af dagligvarer betaler årligt syv milliarder kroner for at komme med i supermarkedernes tilbudsaviser og øvrige reklamer, og derudover får supermarkederne rabatter på fem milliarder kroner om året. For selv at undgå udgifterne, hæver leverandørerne derfor priserne på deres varer, så forbrugerne i sidste ende skal betale regningen.
Per Østergaard Jacobsen konkluderer, at hvis man ikke har tid til at planlægge sine indkøb efter rabatter og tilbud, ender man med at betale for meget.
Chefer for Irma og Bilka har været på studietur til det sydsvenske varehus Gekås, hvor varerne ifølge en undersøgelse kun koster halvt så meget som i Bilka, for at lære, hvordan de kan gøre deres varer billigere, og det er såmænd let nok, forklarer Gekås' direktør Boris Lennerhov.
"Vi har aldrig noget på tilbud. Intet på kampagne. Ingen former for rabatter. Ingen bonusser. Vi har ingen mellemhandlere. Ingen grossister, og vi bruger ingen penge på markedsføring. Det giver meget lavere omkostninger, og så kan vi jo sælge billigere," siger Boris Lennerhov til 24timer.
Kilde: 24timer