Roskilde Festival er ikke for alle. Det er for dem, der vil udfordres, og som er parat til selv at deltage i festivaloplevelsen frem for bare at se på.
Med denne melding har folkene bag Roskilde Festival sat gang i en femårsplan, som skal forme fremtidens festival.
Men samtidig har man inden for de seneste år åbnet for salg af endagsbilletter.
Samtidig er et særligt, luksuriøst campingområde åbnet, hvor gæsterne slipper for selv at slå telt op, ligesom de kan få vasket tøj og gå på restaurant.
Umiddelbart peger disse tiltag ikke i retning mod større involvering fra publikums side, og udviklingschef Esben Danielsen medgiver, at der er tale om et paradoks.
- Jo, det har du ret i, siger han til problematikken.
- Vi har diskuteret om luksuscamping blev for tilbagelænet, og hvor folk ikke skulle ordne en skid selv og bare kunne være ligeglade, forklarer Esben Danielsen.
- Så i år har vi prøvet at vende det lidt om, og der vil være nogle aktiviteter, hvor folk forventes at deltage, og der bliver sat fokus på, at man forholder sig til de ting, der foregår, varsler udviklingschefen.
Med hensyn til endagsbilletterne mener festivalen, at det er nødvendigt med et alternativ til "den fulde pakke".
- Der er sat 5000 endagsbilletter til salg til hver dag, for at give folk muligheden for at snuse til det og finde ud af, hvad det er.
- Vi synes ikke 5000 billetter fylder særligt meget. Det var noget andet, hvis det var halvdelen, og det er det på mange andre festivaler, påpeger Esben Danielsen.
Roskilde Festival har i år sat 77.500 partoutbilletter til salg, og de er tæt ved at være udsolgt.