Læsetest i første klasse, seks timers skolegang hver dag og hjælp fra en læsevejleder.
Sådan lyder tre nye forslag i regeringens udspil til en ny skolereform. Det skriver Jyllands-Posten.
Initiativerne skal være med til at sikre, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kan opfylde sit løfte fra sin nytårstale om, at børn i den danske folkeskole skal kunne læse, når de går i tredje klasse.
"Ved at give mere tid, sørge for læsevejledere og sikre fokus på læsning, skal vi indfri løftet om, at børnene kan læse, inden de forlader 2. klasse," siger Lars Løkke Rasmussen til Jyllands-Posten.
Regeringen har planerne om at uddanne ekstra 900 læsevejledere for at sikre mindst en specialuddannet lærer på alle folkeskoler, mens de største skoler skal have to.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen kalder den ide for glimrende. Men han mener ikke, at regeringen skal bruge kræfterne på læsning i de små klasser.
"Vi behøver ikke noget nyt, stort landsdækkende apparat stablet på benene for det. Det er fint nok med nogle test, som lærerne kan bruge, hvis de finder det rigtigt. Men et nyt stort testsystem har vi slet ikke brug for," siger han til Newspaq.
Til gengæld er der ros til regeringens initiativ fra fagvidenskaben. Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole roser regeringen for at de små elever skal læsetestes.
"Statsministeren får topkarakter for dette initiativ. Det er utrolig vigtig, at vi får fanget elever med læsevanskeligheder tidligt. Når først de kommer i 3. klasse er det for sent," siger Niels Egelund til Jyllands-Posten.
Forældrenes organisation Skole og Forældre hilser læsevejlederne og testene velkommen.
Men de elever, der har klaret sig gennem klassetrinene uden at kunne læse ordentligt, må ikke blive glemt, siger formand Benedikte Ask Skotte til Newspaq.
"Vi mener, at det er rigtigt vigtigt, at børnene får en god start på at læse, fordi læsningen netop er basis for rmange andre fag, som der bliver undervist i i folkeskolen. Men indtil de nye initiativer er slået igennem, så er vi også nødt til at have fokus på de elever, der er sluppet igennem hele vejen," siger hun.