Lærerstuderende bruger ikke tid nok på studiet

(Foto: Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix/arkiv)

De studerende på landets læreruddannelser bruger i gennemsnit kun 25 timer om ugen på studieaktiviteter.

Stik imod hensigten er det ikke et fuldtidsstudie at læse til lærer.

Da læreruddannelsen blev ændret i 2013, blev der ellers lagt vægt på, at uddannelsen skulle være et fuldtidsstudie, men nu viser en evaluering, at de studerende på landets læreruddannelser i gennemsnit kun bruger 25 timer om ugen på studieaktiviteter, som både tæller undervisning, forberedelse og andre aktiviteter på uddannelsen.

Det er langt fra de 43 timer om ugen, som Uddannelses- og Forskningsministeriet regner for et fuldtidsstudie. Det skriver Politiken Skoleliv.

At der tilsyneladende ikke er kommet en mere intensiv læringskultur på uddannelsen, vækker uro hos uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V).

- Jeg er bekymret for fagligheden og især studieintensiteten, som er for lav. Lærergerningen er et utroligt vigtigt job, og vi har brug for dedikerede og fagligt stærke lærere, som kan give vores børn en god start på livet, så de har evnerne og lysten til at tage en ungdomsuddannelse, siger Tommy Ahlers i et skriftligt svar til Politiken Skoleliv.

I foreningen Danske Professionshøjskoler erkender formand Stefan Hermann, at studieintensiteten på læreruddannelserne skal op.

- Vi har allerede hævet studieintensiteten, men den er ikke oppe, hvor den skal være. Der er lærerstuderende, som ikke udfordres nok, siger han understreger, at det er professionshøjskolernes ansvar at skabe en uddannelse, hvor de studerende oplever, at det både er nødvendigt og meningsfuldt at yde mere.

Men Stefan Hermann pointerer, at kravet om, at professionshøjskolerne skal spare to procent om året, gør det vanskeligt at levere mere undervisning og feedback.

Formanden for de Lærerstuderendes Landskreds, Jenny Maria Jørgensen, medgiver, at de studerende selv kunne bruge flere timer på forberedelse, men hun mener, at der også er behov for flere undervisningstimer.

- Det er svært at få læreruddannelsen til at være et fuldtidsstudie, som uddannelsen er indrettet. Lige nu har vi kun lige tid til at gennemgå det, som vi har læst, men hvis vi skal blive rigtig dygtige lærere, så skal der også være tid til refleksion sammen med vores undervisere og medstuderende, siger hun til Politiken Skoleliv.  

Politiken Skoleliv