Det er kun en positiv tendens, hvis virksomheder tager ud på skoler og underviser.
Sådan lyder det fra Danmarks Lærerforening, der glæder sig over, at Sydbank sender ansatte ud på skoler i Sønderborg og Haderslev, der skal lære eleverne om lån og gæld.
"Det er glimrende. Vi har meget stor gavn af, at vi har gæstelærere med i vores undervisning, der motiverer eleverne. Jeg har selv som matematiklærer haft fornøjelsen af at have bankfolk med i min undervisning," siger formand Anders Bondo Christensen til Newspaq.
Han ser ingen risici i, at bankerne benytter folkeskolen som en reklamesøjle for deres virksomhed.
"Lærerne må være garanter for, at det ikke bliver et reklamestunt for det ene eller andet pengeinstitut, men at det er saglig og faglig undervisning, der foregår," understreger Anders Bondo Christensen.
Regeringspartiet SF's børneordfører, Özlem Cekic, er dog langt fra vild med idéen om, at banker skal undervise elever.
"Jeg synes, det er problematisk, at det er en bank, der står for undervisningen på en folkeskole," siger hun og fortsætter:
"Det er en måde at lave reklame for sig selv, og jeg synes ikke, at det er bankernes opgave at undervise på folkeskolerne."
Også landets største bank har siden 2008 lavet undervisningsmateriale i pengehåndtering, men disse er alle på nettet og uden logo eller anden markedsføring af banken.
Den officielle politik i banken er, at man ikke tager ud på folkeskoler og underviser, siger projektleder i Program for finansiel forståelse, Mads Helleberg Dorff Christiansen.
"Det har vi valgt fra ud fra den betragtning, at det vil være for anmassende at stå som Danske Bank og undervise, da det kan misforstås. Vi har med børn at gøre, og der skal vi være meget påpasselige," siger han og tilføjer:
"Men hvis andre aktører begynder at gøre det, så kan det godt være, at vi begynder at se nyt på det."