Kræftpatient døde efter medicinfejl på sygehus

- Der er ingen, der kan sige, om han var død alligevel, men han skulle have haft sin behandling. Det er dybt, dybt beklageligt, at han ikke har fået det, og at han dermed ikke har fået de chancer, han skulle have haft, siger vicedirektør Beth Lilja til Politiken om en kræftpatient, der ikke fik ellers ordineret medicin. (Foto: Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.)

Sygehus i Roskilde har lavet graverende fejl i behandlingen af 11 alvorligt syge kræftpatienter. It-systemet Sundhedsplatformen får en del af skylden. "Det er dybt, dybt beklageligt", at en af kræftpatienterne døde, siger chef fra sygehuset.

Alvorligt syge kræftpatienter – 11 ialt – har fået en mangelfuld behandling på Sjællands Universitetshospital i Roskilde på grund af regionens it-system, Sundhedsplatformen.

En af patienterne afgik ved døden, og hospitalets ledelse har erkendt, at det "ikke kan udelukkes", at den mangelfulde behandling har været årsag til dødsfaldet. Det skriver Politiken.

En anden patient fik forlænget sin indlæggelse på hospitalet, mens de øvrige patienter ikke tog skade af den mangelfulde behandling.

Det fremgår af en tilsynsrapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der i forrige måned aflagde et kontrolbesøg på hospitalets hæmatologiske afdeling.

Fik ikke ordineret medicin

De 11 kræftpatienter, der blev behandlet med kemoterapi, skulle være behandlet med et lægemiddel, der stimulerer deres knoglemarv og dermed styrker immunforsvaret. Lægerne havde da også ordineret lægemidlet til patienterne, men ordinationen var forsvundet i Sundhedsplatformen, da de 11 patienter gik fra at være ambulante patienter til at være indlagt.

Beth Lilja, der er vicedirektør på Sjællands Universitetshospital, forklarer, at den patient, der døde, var en alvorligt syg mand, der blev indlagt på intensivafdelingen, hvor han ikke fik det ordinerede lægemiddel.

- Der er ingen, der kan sige, om han var død alligevel, men han skulle have haft sin behandling. Det er dybt, dybt beklageligt, at han ikke har fået det, og at han dermed ikke har fået de chancer, han skulle have haft, siger Beth Lilja til Politiken.

Styrelsen aflagde tilsynsbesøg på afdelingen 7. august og konkluderer i rapporten, at der var "alvorlige problemer" for patientsikkerheden i foråret. Siden da har hospitalet rettet op på nogle af problemerne, så der nu på dette område er tale om "mindre problemer" med patientsikkerheden.

Styrelsen kunne under tilsynet ikke finde "egentlige tekniske fejl i Sundhedsplatformen som baggrund for fejlene i de 11 patientforløb". Det er, skriver styrelsen, Sundhedsplatformens funktionalitet, brugerflade og arbejdsgange, som er så tidskrævende, komplicerede og ulogiske, at der opstår fejl. Blandt andet fordi medicinen ordineres gennem fire forskellige moduler.

Politiken