Danske elever må være glade over de flotte læseresultater i de nye internationale undersøgelser fra Timms og Pirls.
Det siger Jens Raahauge, formand for folkeskolesektionen i Dansklærerforeningen, der roser den målrettede indsat fra både forskere, praktikere, Danmarks Lærerforening og politikere.
- Man har adskilt den basale læsning og den faglige, så alle fag arbejder for læsning. Det betyder, at drengene er kommet med og nu læser informative tekster rigtig godt, siger han.
Det er 4. klasses elever, der er blevet testet, og i de klasser er der ikke 15 procent af drengene, der ikke kan læse. Det er der derimod i afgangsklasserne, hvor 15 procent af drengene er funktionelle analfabeter.
Og det er ifølge Jens Raahauge smertegrænsen og ikke til at holde ud.
- Så vi skal fortsætte, intensivere og vedligeholde det greb, som er lavet. Jeg håber ikke, man lader sig inspirere af de lande, der ligger foran os. Fordi det er nogle gyselige diktatoriske systemer, de kommer med.
- Vi må finde vores egen vej, og det er de rigtig greb, der er foretaget. Det har været afgørende for succesen, at forskere og praktikere har arbejdet sammen, siger Jens Raahauge.
Professor Per Fibæk Laursen, Danmarks Pædagogiske Universitet, kalder også resultaterne glædelige, og han mener, at de gode resultater på længere sigt vil slå igennem også for de 15 procent af drengene, der forlader skolen som funktionelle analfabeter.
- Den mest ihærdige indsats i læsning er sket i de mindste klasser, og jeg tror mange skolefolk er blevet opmærksomme på, at det skal følges op, og at det er vigtigt at gøre en tilsvarende indsats længere oppe i skoleforløbet. Så der er grund til optimisme, siger han.
DI er meget enige i, at udfordringen fremover bliver at holde niveauet videre fra mellemtrinnet til udskolingen.
- Her ved vi, at der er store problemer ikke mindst for drengene, siger forskningspolitisk chef i DI, Charlotte Rønhof.
- Vi mener, at regeringen er på rette vej med deres forslag om en skoledag, der kombinerer teori og praksis samt motion i en sammenhængende skoledag, siger hun.
/ritzau/