En ny dansk klimalov er under opsejling. Det skal være en lov, der skal cementere, at Danmark bærer den grønne førertrøje blandt verdens lande.
- Vi skal med denne lov sætte streger under, at Danmark er et foregangsland, når det kommer til klimaet, siger klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) til Ritzau.
Han forklarer, at loven især vil tvinge landbruget og transportområdet til at opstille flere klimavenlige værktøjer.
Flere klimaorganisationer har store forventninger til den nye klimalov. Især efter at regeringen og de borgerlige partier i sidste uge landede vækstplanen.
Planen er blev kritiseret for at være et alvorligt tilbageslag for klimaet.
Klima- og Energiministeriets egne beregninger vurderer, at Vækstplan DK vil, hvis den bliver vedtaget, øger CO2-udledningen med 0,4 millioner ton i 2020.
Den øgede miljøbelastning skyldes primært, at virksomhederne slipper for over 10 milliarder kroner i energiafgifter frem mod 2020.
Martin Lidegaard er opmærksom på kritikken. Et af hans mål med den nye grønne lov er da netop også at give en kompensation til miljøet.
- Det er rigtigt, at hvis man kigger på vækstplanen isoleret set, så vil det føre til en øgning af CO2-udslippet på mellem 0,3 og 0,4 millioner ton CO2. Det svarer til en halv til en hel procent.
- Derfor skal vi indhente lidt mere i vores klimaplan for at nå de 40 procent, som er målsætningen i regeringsgrundlaget. Så det er en form for kompensation for det tab, vækstplanen medfører.
Klimaministeren understreger, at målsætningen om at nedbringe CO2-udslippet med 40 procent frem mod 2020 står fast.
Tilbage i 2012 blev der indgået et bredt politisk flertal om en aftale, der sikrer, at udslippet reduceres med 34 procent.
Derfor skal den nye klimalov indhente de resterende seks procent, så målsætningen bliver indfriet.
- Jeg vil gerne sende det utvetydige signal om, at vi står fast på vores ambitiøse klimamål - også efter aftalen om vækstplanen. Men vi vil gøre det på en sådan måde, at vi både giver plads til en offensiv erhvervspolitik og grøn vækst, siger Martin Lidegaard.
Det er hans mål at fremsætte klimaloven til vedtagelse til efteråret uden at komme en dato nærmere.
/ritzau/