De nye schweiziske ejere af gratisaviserne 24timer og MetroXpress lukker torsdag det ene af medierne, 24timer.
På et pressemøde torsdag vil ledelsen annoncere, at 24timer nedlægges, og fokus hos de nye ejere vil udelukkende lægges på MetroXpress. Det bekræfter anonyme kilder over for MediaWatch og Journalisten.dk.
Lukningen skulle ifølge Journalisten.dk ske om et led i store omvæltninger i mediehuset, der udgiver 24timer og MetroXpress. De to aviser blev i november 2012 solgt til schweiziske Tamedia, som overtog styringen 1. januar 2013.
Der vil blive oprettet flere nye redaktioner, blandt andet en erhvervsredaktion, en indlands- og nyhedsredaktion samt en kulturredaktion med gossip-stof.
Det forlyder, at MetroXpress skal blive mere tabloid for at nå de yngre læsere. Også stof som krimi og sport vil blive styrket, og derfor er Ekstra Bladets Niels Pinborg blevet ansat som chefredaktør.
Samtidig ser MetroXpress ud til også at oprette en lokalredaktion med fokus på København.
Hverken direktør Søren Riis eller tillidsrepræsentant Rasmus Skat Andersen vil over for Journalisten.dk be- eller afkræfte oplysningerne om de nye redaktioner, den journalistiske omlægning, eller at 24timer lukker.
Rasmus Skat Andersen vil dog gerne bekræfte, at MetroXpress er i færd med at ansætte nye kræfter.
- Det er fuldstændig korrekt, at der er nogle områder, vi skal dække fremover, hvor vi skal bruge nye kompetencer. Der har allerede været den første ansættelse tidligere på ugen, siger han til journalisten.dk.
På pressemødet torsdag vil der formentlig også kunne være nyt om, hvem der afløser Søren Riis, der forlader direktørposten senest til maj.
/ritzau/