De tider, hvor danske biler kørte tungtlæssede med øl og sodavand tilbage til Danmark, er ved at være forbi.
Danskerne handler mindre og mindre ved den tyske grænse. Men for mange jyske kørelærere er det nærmest en tradition at fylde skolevognen med elever og trille mod die Grenze .
På Djursland kører skolevogne stadig sydover.
»Vi bor langt fra motorvejen og er nødt til at gøre det på den måde. Det er ikke for at købe ind, det er for turens skyld. For det meste køber eleverne bare et par poser slik,« siger Walther Pedersen, der driver Walthers Køreskole.
En tradition
Hans kollega i Skive, Vagn O. Hellerup, lægger også vægt på turen.
»Vi kører ved ottetiden om morgenen og er hjemme igen ved 16-tiden. Det er hyggeligt. Turen er noget af det sidste, vi laver, så de er gode bilister,« siger Vagn O. Hellerup, der har kørt til grænsen med elever i 17 år.
Så langt væk som fra Aalborg, Nørresundby og Thy kommer kørelærerne med deres elever til grænsen.
I Esbjerg har det nærmest været en tradition, som alle kørelærerne holdt i hævd. Men i dag er det færre og færre, der tager den lange tur.
»Vi tog flere elever med i bilen, kørte til Kolding og den vej til grænsen. Vi gjorde det, fordi vi ingen motorvej havde dengang, og vi måtte køre mørkekørsel på vejen hjem med dem. Men i dag er reglerne ændrede, og de fleste kørelærere vil vist hellere være hjemme hos deres familier end bruge så mange timer på en grænsetur,« siger Bent Borch Snitgaard fra køreskolen Downtown i Esbjerg.
Ingen tur fra Mors
Kørelærerne på Mors er helt stoppet med at køre sydover, og det skyldes ikke mindst det etiske i turen.
»Vi synes ikke, det passer sammen med at lære at køre bil at hente tre kasser Harboe ved grænsen. Der er ingen fra Mors, der gør det mere,« siger Carsten Kortegaard fra Carstens Køreskole i Nykøbing Mors.
Heller ikke kørelærerne fra Fyn og Sjælland tager eleverne med til Tyskland.
»Vi er meget opmærksomme på, hvad elevernes tid og penge bliver brugt på. Fra Roskilde arrangerer vi en tur til København og tilbage igen med to elever. Ikke til grænsen,« siger Mohammad Khanlo fra Nick s Køreskole.
I 2005 købte danskerne seks millioner liter spiritus.
I 2006 faldt tallet til 5,5 millioner liter.
Skatteministeriet regner med, at danskerne henter fem millioner liter spiritus ved den tyske grænse i 2007.
Handlen med spiritussodavand er helt stoppet.
Danskerne køber 15 millioner liter mindre sodavand i 2007 i forhold til 2005.
Grænsehandlen med chokolade er uændret. Vi køber 5.750.000 kilo om året.
Den eneste vare, vi køber mere af ved grænsen, er tøj.
Tøjhandlen er steget fra 225.000 kroner til 3.350 millioner kroner i 2006.
Kilde: Skatteministeriet fra juni 2007.